Novacar – Ferrari 348


Scale model of an automobile, the Ferrari 348, made by Novacar. This example is reference 101. It is made in Portugal, in 1994. Yellow plastic body, with printed details. Unpainted metal base. Glazing represented in transparent plastic. Interior details in red plastic – no driving wheel. Plastic wheels, "chrome" rims. No suspension. The nominal scale seems to be 1:59 and the overall length is approximately 2.8 in. About 0.7 oz. This model represents a sports car, possibly the 1989 Ferrari 348, equipped with the 3405 cm³, 221 kW (300 hp) Ferrari F119 engine. It could reach a top speed of around 166 mph.

As with most Novacar models, this Ferrari 348 is well proportioned and reasonably detailed. Unfortunately, someone thought giving up the steering wheel was a good idea to reduce production costs. The plastic and printed details are of good quality and wear resistant, but the base metal alloy seems less stable than the one used on Majorette 200 series models. The "chrome" details on the rims also seem less resistant to me. Very light and without suspension, this model is not a good roller at all. After the bankruptcy in 1992, the acquisition by Idéal Loisirs in 1993, itself acquired by Triumph-Adler in 1996, it is easy to understand that for Majorette the 1990s were a tremendous challenge for survival. And at a time when most of the production was transferred to Thailand, it is perhaps important to value the attempt, through the acquisition of Minia Porto, to manufacture a series in Portugal in 1994, especially at a time when computer games like SimCity or Warcraft, among many others, massively captured the attention of the youngest. At the time, I confess, I didn't understand or appreciate Novacar models and what I can do today doesn't change the past. But it reassures me to think that in the meantime I have rescued some from oblivion. Today, I recognize their charm, watching them lined up and gleaming among Majorettes and Matcheboxes and Hot Wheels, in a corner of my garage. This automobile, the Ferrari 348, is in my collection under the theme "Italian  Vehicles".

Modelo à escala de um automóvel, o Ferrari 348, feito pela Novacar. Este exemplar é a referência 101. É feito em Portugal, em 1994. Carroçaria em plástico amarelo, com detalhes impressos. Base em metal, sem pintura. Vidros representados em plástico transparente. Detalhes interiores em plástico bege – sem volante. Rodas em plástico, jantes "cromadas". Sem suspensão. A escala nominal parece ser 1:59 e o comprimento total é de aproximadamente 72 mm. Cerca de 20 g. Este modelo representa um carro desportivo, possivelmente o Ferrari 348 de 1989, equipado com o motor Ferrari F119 de 3405 cm³ e 221 kW (300 hp). Podia atingir uma velocidade máxima de cerca de 267 km/h. 

Tal como na maior parte dos modelos Novacar, este Ferrari 348 apresenta-se bem proporcionado e razoavelmente detalhado. Infelizmente, alguém pensou que abdicar do volante era uma boa ideia para reduzir os custos de produção. O plástico e os detalhes impressos são de boa qualidade e resistentes ao uso, mas a liga metálica da base parece-me menos estável do que a utilizada nos modelos Majorette da série 200. Os detalhes "cromados" nas jantes também me parecem menos resistentes. Muito leve e sem suspensão, este modelo não é de todo um bom rolador. Depois da falência em 1992, da aquisição pela Idéal Loisirs em 1993, ela própria adquirida pela Triumph-Adler em 1996, é fácil de compreender que para a Majorette os anos noventa foram um tremendo desafio de sobrevivência. E numa altura em que a maior parte da produção foi transferida para a Tailândia, é talvez importante valorizar a tentativa, mediante acquisição da Minia Porto, de fabricar em 1994 uma série em Portugal, sobretudo numa altura em que os jogos de computador como o SimCity ou o Warcraft, entre tantos outros, captavam massivamente a atenção dos mais novos. Na altura, confesso, não compreendi nem valorizei os modelos da Novacar e o que possa fazer hoje em nada altera o passado. Mas aquieta-me pensar que entretanto resgatei alguns do esquecimento. Hoje, reconheço-lhes o encanto, ao observá-los alinhados e reluzentes por entre Majorettes e Matcheboxes e Hot Wheels, a um canto da minha garagem. Este automóvel, o Ferrari 348, encontra-se na minha colecção sob o tema "Veículos Italianos".


Novacar series

The Novacar series (also Majorette "Série 100") offers at least 19 references, comprising a wide choice of vehicles, from race cars to an American tractor truck. All models combine a plastic body with a metal base. This series, manufactured in Portugal by Minia Porto, is presumably available from 1994 to 1996. Check out the Novacar references here. ● A série Novacar (também Majorette "Série 100") oferece pelo menos 19 referências, abrangendo uma ampla escolha de veículos, desde carros de corrida até um camião semi-reboque americano. Todos os modelos combinam um corpo de plástico com uma base de metal. Esta série, fabricada em Portugal pela Minia Porto, está presumivelmente disponível entre 1994 e 1996. Confira aqui as referências da Novacar.

Item

Reference

Scale

Made

Ferrari 348

Sports Car

101 [1]

[1:59]

1994–96


[1]  No decoration in 1996.




Versions and color variants

Reference available in yellow, with decoration, or in red, without decoration. In Brazil, presumably manufactured in Rio de Janeiro, we find Novacar models with specific versions and color variants, of which I do not have the proper listing and description. Necessary corrections or additions to the above are welcome. ●

Referência disponível em amarelo, com decoração, ou em vermelho, sem decoração. No Brasil, presumivelmente fabricados no Rio de Janeiro, encontramos modelos Novacar com versões e variantes de cor específicas, dos quais não possuo a devida listagem e descrição. Devidas correcções ou adições ao acima descrito são bem-vindas. ●

 
101 Yellow w/ printed details, red interior.


How much?

Several readers have asked me to include the market value of the items described. In fact, and as most collectors will agree – an item is worth what someone is willing to pay for it. However, most collectors will also agree on average values, based on objective notions of relevance, scarcity and conservation. Therefore, and as I know that these requests for market values will not stop, I will occasionally include, not necessarily the market value, but rather, based on my perception of the markets over the last thirty years, the value that, hypothetically and at the time of publication, I am willing to pay for the item described. In this case, I will pay up to €5 for a Ferrari 348 by Novacar, loose and in good condition, or up to €8 if boxed and in perfect condition. ●

Vários leitores têm-me pedido para incluir o valor de mercado dos itens descritos. De facto, e como a maioria dos coleccionadores concordará – um item vale o que alguém está disposto a pagar por ele. No entanto, a maioria dos coleccionadores também concordará com valores médios, baseados em noções objectivas de relevância, de escassez e de conservação. Assim sendo, e como sei que esses pedidos por valores de mercado não vão parar, passo a incluir ocasionalmente, não forçosamente o valor de mercado, mas sim, e baseado na minha percepção dos mercados ao longo dos últimos trinta anos, o valor que, hipoteticamente e no momento da publicação, estou disposto a pagar pelo item descrito. Neste caso, pagarei até 5 € por um Ferrari 348 da Novacar, avulso e em bom estado, ou até 8 € se estiver na caixa em perfeito estado. ●


● References

Wikipedia | "Ferrari 348
Wikipedia | "Ferrari Dino engine"

● How does a "real" Ferrari 348 looks and sounds like? Check it here, a detailed 1990 review on this video retrieved from MotorWeek.






Comments

Popular posts from this blog

Rajá – Colecção Espacial

Thank You

Novacar – Brief Introduction