Norev – Citroën Méhari
Scale model of an automobile, the Citroën Méhari, made by Norev. This example is reference 319251, included in the "Multigam Classic" series. It is made in China in 2017. Metal body painted in orange (Orange Kirghiz), with printed details. Black plastic base. Windshield glazing represented in transparent plastic with molded and printed details. Interior details in black and orange plastics, cargo area formed as part of the body casting (rear seat in folded position). Detailed plastic rims with white (Blanche Neige?) finish, plastic tires with molded details. No suspension. The nominal scale is 1:54 and the overall length is approximately 2.6 in. About 1.0 oz. This model represents an automobile, possibly the 1978 Citroën Méhari, equipped with the 602 cm³, 29 hp (21.3 kW) Citroën "Flat 2" air-cooled engine. Top speed around 62 mph. Essentially, the Citroën Méhari combined an ABS plastic body designed by Roland de la Poype with components available from the Citroën 2CV, Dyane, and Ami lines. As previously shown on the Citroën H van, the corrugated pattern gave the body greater strength.
The first time I saw a Méhari, I couldn't believe it was a model sold by Citroën—it seemed like an enthusiast's project, born in a garage near the beach. The plastic (ABS) body was well-finished, but miles away from any aesthetic appeal. The raised rear end was familiar—undoubtedly, 2 CV/Dyane genetics. Later, I learned its history and raison d'être, and the television commercials ended up generating a natural affection for this strange creature. The popular jingle wouldn't leave my head—"Without the top, with the top, it's a jeep, it's a truck! Méhari! Citroën!" All of this was what I thought of when I saw this eye-catching model proposed by Norev. The casting is excellent and perfectly captures the proportions and stance of the original, emphasized by the peculiar raised rear end. Then there's the different corrugated patterns, the huge hinges for the ridiculously small trapezoidal doors and the fixing points for the hood. The paintwork is of good quality, as is the application of the printed details, but it's a shame it comes from the factory with small dents—playful kittens at the end of the assembly line? In the hands of kids, the windshield certainly won't last long, but for collectors it's remarkable, as is the interior, punctuated by a well-detailed dashboard, a properly positioned steering wheel, the parking brake, and the unique gear lever. The only flaw is the skinny spare tire—but, analyzing the technical solution adopted, it's understandable and easily corrected. The wheels are visually excellent, although for kids, the "road behavior" leaves something to be desired, kind of wobbly—but you can't have everything. Even if you don't like the full-size Citroën Méhari, this model is worth having—it's simply remarkable. ●
Modelo à escala de um automóvel, o Citroën Méhari, feito pela Norev. Este exemplar é a referência 319251, incluída na série "Multigam Classic". É feito na China em 2017. Carroçaria em metal pintada em cor de laranja (Orange Kirghiz), com detalhes impressos. Base em plástico preto. Vidros do pára-brisas representados em plástico transparente preto com detalhes moldados e impressos. Detalhes interiores em plásticos preto e cor de laranja, área de carga formada como parte do molde da carroçaria (assento traseiro em posição recolhida). Jantes detalhadas em plástico com acabamento em branco (Blanche Neige?), pneus em plástico com detalhes moldados. Sem suspensão. A escala nominal é 1:54 e o comprimento total é de aproximadamente 66 mm. Cerca de 28 g. Este modelo representa um automóvel, possivelmente o Citroën Méhari de 1978, equipado com o motor Citroën "Flat 2" refrigerado a ar de 602 cm³ e 29 hp (21.3 kW). Velocidade máxima à volta dos 100 km/h. Essencialmente, o Citroën Méhari combinava uma carroçaria em plástico ABS desenhada por Roland de la Poype com componentes disponíveis nas gamas Citroen 2CV, Dyane e Ami. Tal como previamente demonstrado na furgoneta Citroën H, o padrão canelado conferia uma maior resistência à carroçaria.
A primeira vez que vi um Méhari, não queria acreditar que se tratava de um modelo comercializado pela Citroën—parecia-me o projecto de um entusiasta, nascido numa garagem junto à praia. A carroçaria em plástico (ABS) estava bem acabada, mas a quilómetros de qualquer sentido estético. A traseira sobrelevada era-me familiar—sem dúvida, genética 2 CV/Dyane. Mais tarde, conheci-lhe a história e razão de ser e a publicidade na televisão acabou por gerar uma natural afectividade com esta estranha criatura. O popular jingle não me saia da cabeça—"Sem capota, com capota, ele é jipe, é camião! Méhari! Citroën!" Foi em tudo isto que pensei quando vi este apelativo modelo proposto pela Norev. O molde é excelente e capta na perfeição as proporções e postura do original, sublinhada pela peculiar traseira sobrelevada. Depois, não faltam sequer os diferentes padrões de canelado, as enormes dobradiças para as portas trapezoidais ridiculamente pequenas e os pontos de fixação para a capota. A pintura é de boa qualidade, assim como a aplicação dos detalhes impressos, mas é pena vir de origem com pequenas esmurradelas—gatinhos brincalhões à saída da linha de montagem? Nas mãos dos miúdos, o pára-brisas não dura, decerto, muito tempo, mas para os coleccionadores é notável, assim como o interior pontuado por um "tablier" bem detalhado, por um volante correctamente posicionado, pelo travão de estacionamento e pela peculiar alavanca de velocidades. A única coisa que falha é o magérrimo pneu suplente—mas, analisando a solução técnica adoptada, compreende-se e é de fácil correcção. As rodas são visualmente excelentes, ainda que para os miúdos, o "comportamento de estrada" deixe algo a desejar, meio desequilibrado—mas não se pode ter tudo. Mesmo que não se goste do Citroën Méhari em ponto grande, vale a pena ter este modelo—é simplesmente notável. ●
Norev "Multigam Classic"
This series includes several types of iconic vehicles, previously released in themed series. ● Esta série inclui diversos tipos de veículos icónicos, previamente lançados em séries temáticas.
Item |
Reference |
Scale |
Made |
Citroën Méhari ¹ Automobile |
319251 |
1:54 |
2017 |
¹ Shown in the 2017 catalog as Citroën Méhari 1978 / 1987, reference 310507.
Norev Mini Jet Database | "Mehari (1983)"
Wikipedia | "Citroën"
Wikipedia | "Citroën Méhari"
Wikipedia | "Citroën 2CV"
Wikipedia | "Citroën Dyane"
Wikipedia | "Citroën Ami"
Wikipedia | "Citroën H Van"
Wikipedia | "Flat-twin engine"
Citroën | "Citroën Méhari" catalog
Wikipedia | "Roland de la Poype"
Wikipedia | "Acrylonitrile butadiene styrene"
Citroënët | "Méhari"
Silodrome | "The Citroën Méhari: An Unusual Car Designed By A WWII Fighter Ace" Ben Branch
Club 2CV / Dyane de Portugal | "A história do Citroën Méhary"
Revista ACP | "Méhari, o pequeno Citroën que celebra 55 anos"
1 mm → 0.039 inch
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon
1 m → 3.281 ft
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in
● How does a "real" Citroën Méhary looks and sounds like? Check it out here, a superb 1983 Azur example, on this video retrieved from ACP Clássicos. Spoiler alert – true love never fades away.
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