Siku – Buggy
Scale model of an automobile, the Buggy, made by Siku. This example is reference 1057, included in the "Siku Super" series. It is made in China, from 2020 to 2024. Metal body painted in light blue, with printed details. Black plastic base. Windshield glazing represented in transparent plastic. Interior details in black plastic. Detailed gray plastic rims (B47 Closed), rubber tires with molded details. No suspension. License plate "MK S 30H". The nominal scale is 1:55 and the overall length is approximately 2.6 in (2.8 in, including towing device). About 0.9 oz. This model represents an automobile in the "dune buggy" style. Made by Siku, it is possibly based on the German version of the Meyers Manx, the Hamburger Auto Zubehör G. Kühn Hazard Buggy, built on a shortened Volkswagen Beetle platform and possibly equipped with the 1584 cm³, 50 hp (37 kW) Volkswagen "Flat 4" air-cooled engine. Top speed around 78 mph.
It's been many years since I've seen a dune buggy by the beach. But as a kid, in the summer, it was always a joy to see them, always colorful, always noisy—the "beetle" mechanics are unforgiving—always surrounded by beautiful, smiling people. My mother called them "joaninhas" (ladybugs), my aunt called them "bolinhas" (little balls) ¹. I called them "carochas" (beetles) or Volkswagens, because that's what they were under their summer clothes. It was from these happy times that I developed my fondness for these creatures. I've never owned a full-size dune buggy, but I have several smaller ones in my garage. Like this one from Siku, clearly inspired by the Californian Meyers Manx. I don't know if it's a late version of the Hazard Buggy manufactured in Hamburg since the late 1960s or a generic Siku creation—but the casting is of good quality, as are the paint job and printed details. The chosen color, light blue, is a bit of a mixed bag for me, but as for the headlights, I have no doubts, I really don't like them—they're too small, perhaps more suited to an electric dune buggy. The interior is reasonably detailed, including the simple but well-molded seats, the nice steering wheel, some gauges on the dashboard—and a curious molded number in place of the glove compartment. The safety structures, including the engine guard, are well-represented and seem reasonably resistant to long hours of play, as is the towing device. The detailed wheels and tires are excellent and ride well—the kids appreciate it. This isn't one of my favorite dune buggies—given the quality of its construction, it could have been, but it fell by the wayside. It lacks the Californian essence, the chubbier rear wheels, a metallic color highlighting the engine, another vibrant color on the body, and expressive headlights. But it's different, and that difference has its charm. I couldn't miss it in my garage. ●
Modelo à escala de um automóvel, o Buggy, feito pela Siku. Este exemplar é a referência 1057, incluída na série "Siku Super". É feito na China, de 2020 a 2024. Carroçaria em metal pintada em azul claro, com detalhes impressos. Base em plástico preto. Vidro do pára-brisas representado em plástico transparente. Detalhes interiores em plástico preto. Jantes detalhadas em plástico cinzento (B47 Fechadas), pneus em borracha com detalhes moldados. Sem suspensão. Matrícula "MK S 30H". A escala nominal é 1:55 e o comprimento total é de aproximadamente 67 mm (72 mm, incluindo o dispositivo de reboque). Cerca de 26 g. Este modelo representa um automóvel em estilo "dune buggy". Feito pela Siku, é possivelmente baseado na versão alemã do Meyers Manx, o Hamburger Auto Zubehör G. Kühn Hazard Buggy, fabricado sobre uma plataforma encurtada de Volkswagen Beetle (Carocha) e possivelmente equipado com o motor Volkswagen "Flat 4" refrigerado a ar de 1584 cm³ e 50 hp (37 kW). Velocidade máxima na ordem dos 125 km/h.
Há muitos anos que não encontro um "dune buggy" junto à praia. Mas em miúdo, no Verão, era sempre uma alegria encontrá-los, sempre coloridos, sempre ruidosos—a mecânica "carocha" não perdoa—sempre rodeados por gente bonita e sorridente. A minha mãe chamava-os de "joaninhas", a minha tia chamava-os de "bolinhas" ¹. Eu chamava-os de "carochas" ou Volkswagens, porque era isso que eles eram por baixo das roupas de Verão. Foi daí, desses momentos felizes, que ficou o meu gosto por estas criaturas. Nunca tive um "dune buggy" em tamanho grande, mas dos pequeninos, tenho vários na minha garagem. Como este da Siku, nitidamente inspirado no californiano Meyers Manx. Não sei se é uma versão tardia do Hazard Buggy fabricado em Hamburgo desde o final dos anos sessenta ou uma criação genérica da Siku—mas o molde é de boa qualidade, assim como a pintura e os detalhes impressos. A cor escolhida, o azul claro, divide-me, mas quanto aos faróis não tenho dúvida, não gosto mesmo deles—são demasiado pequenos, talvez mais adequados a um "dune buggy" eléctrico. O interior é razoavelmente detalhado, incluindo os assentos simples mas bem moldados, o bonito volante, alguns mostradores no "tablier"—e um curioso número moldado no lugar do porta-luvas. As estruturas de segurança, incluindo a protecção do motor, estão bem representadas e parecem-me razoavelmente resistentes a longas horas de brincadeira, assim como o dispositivo de reboque. As jantes e os pneus detalhados são um excelente pormenor e rodam bem—os miúdos agradecem. Este não é um dos meus "dune buggies" favoritos—pela qualidade do seu fabrico, podia ter sido, mas ficou pelo caminho. Falta-lhe talvez a essência californiana, as rodas traseiras mais gordinhas, uma cor metalizada a destacar o motor, outra cor, vibrante, na carroçaria, e uns faróis expressivos. Mas é diferente e tem nessa diferença o seu encanto. Não podia faltar na minha garagem. ●
¹ At one point, it was fairly common to affectionately call some of the smaller cars, especially those with rounded bodies, like the Mini, the Fiat 600, the NSU, or the Renault Dauphine, "bolinhas" (little balls). Volkswagen Type 1s had their own nickname—"carochas" (beetles). ● A dada altura, era razoavelmente comum apelidar afectuosamente de "bolinhas" alguns dos carros mais pequenos, sobretudo com carroçarias de formas arredondadas, como o Mini, o Fiat 600, o NSU ou o Renault Dauphine. Os Volkswagen Typ 1 tinham direito a apelido próprio—"carochas".
"Super Siku"
The "Super Siku" series comprises many references and variants depicting diverse types of vehicles. ● A série "Super Siku" compreende muitas referências e variantes retratando diversos tipos de veículos.
|
Item |
Reference |
Scale |
Made |
|
Buggy ¹ Automobile |
1057 |
1:55 |
2020–2024 |
¹ As shown in the package.
1057 Light blue, black interior, gray wheels (B47 Closed).
References
Wikipedia | "Siku Toys"
Siku Museum | "Buggy"
Wikipedia | "Buggy-Center-Hamburg G. Kühn"
Wikipedia | "Meyers Manx"
Wikipedia | "Dune Buggy"
Wikipedia | "Volkswagen Beetle"
Wikipedia | "Flat-four engine"
Top Speed | "1969 HAZ Buggy" Michael Fira
Road & Track | "A Meyers Manx Is a Weird Fix for Speed Addiction" Matt Farah
Autocar | "Inside Meyers Manx: the most fun car company in the world?" Felix Page
Car & Driver | "Meyers Manx Kick-Out S.S. Dune Buggy Tested" John Pearley Huffman
Motortrend | "Weird Met Awesome and This 3-Cylinder LS-Based Radial-Engine Meyers Manx Is Their Baby" Alex Kierstein
1 mm → 0.039 inch
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon
1 m → 3.281 ft
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in
● How does a "real" Hazard Buggy looks and sounds like? Sadly, I didn’t find any good footage of this German version. But check it out here, an interesting experiment on the Meyers Manx dune buggy, on this video retrieved from Jay Leno's Garage. Spoiler alert – airplane engine.





Comments
Post a Comment