Norev – Citroën HY
Scale model of a van, the Citroën HY, made by Norev. This example is reference 310803, included in the "Multigam Classic" series. It is made in China, possibly in 2018. Metal body painted in red, with printed details. Black plastic base. Glazing represented in transparent plastic with details molded in the windshield. Interior details in black plastic. Detailed plastic rims with red finish (silver hub caps), plastic tires with molded details. No suspension. The nominal scale is 1:58 and the overall length is approximately 2.9 in. About 2.3 oz. This model represents a van, possibly the 1969 Citroën HY, equipped with the 1911 cm³, 58 hp (43 kW) Citroën HY 78 "L4" engine. Top speed around 62 mph. Somewhat recapturing and perfecting the concept introduced in the pre-war TUB van, the Citroën H, later developed into several variants ¹, offers an impressive cargo area that is exceptionally accessible and versatile. The self-supporting body with corrugated steel panels, strong and lightweight, of modular construction, allows for numerous adaptations for specific applications. To reduce costs without compromising reliability, several components already in the Citroën inventory are adapted—for example, the headlights come from the 2 CV and the gasoline engine and transmission from the Traction Avant.
In Portugal and for many people of my generation, the Citroën HY van remains associated with the "carros-peixaria" (fishmonger vans) of the SAPP, Serviço de Abastecimento de Peixe ao País (National Fish Supply Service), and the "bibliotecas itinerantes" (mobile or traveling libraries) of the SBI, Serviço de Bibliotecas Itinerantes (Itinerant Library Service) created by the Calouste Gulbenkian Foundation. In both cases, the chosen version seems to be the HY van, with a payload of 1500 kg, and a generous 4.55 m² of interior space adapted to their respective functions. I remember above all the fishmonger vans, the rear license plate peculiarly close to the roof, their two counters, the suspended scale, the fact that they were always leaking ice-cold water somewhere, their characteristic smell, the quick-witted fishmonger ladies and the cheerful customers around them—the smiles. I always remember the jokes and the smiles. When I saw this Norev model, that's exactly what I thought of—and the possibility of transforming it into a SAPP fishmonger van. The casting is excellent and perfectly captures the proportions and stance of the original—the reproduction of the corrugated panels, punctuated by various details, is particularly notable. The paint job is of good quality, as is the application of the printed details, this time without any noticeable flaws. The cabin interior is well detailed and the steering wheel is correctly proportioned and molded. The wheels look great and, helped by the weight of the model, provide acceptable "road holding"—the kids appreciate it. The finely detailed base is the icing on the cake. In this small scale, this is perhaps the best Citroën HY model I know. Can it be done better? Of course, but as it is, it has already created a problem for me—I like this model so much that, of the two examples I bought, I don't dare turn either into a fishmonger van. Damn. ●
Modelo à escala de um furgão, o Citroën HY, feito pela Norev. Este exemplar é a referência 310803, incluída na série "Multigam Classic". É feito na China, possivelmente em 2018. Carroçaria em metal pintada em vermelho, com detalhes impressos. Base em plástico preto. Vidros representados em plástico transparente com detalhes moldados no pára-brisas. Detalhes interiores em plástico preto. Jantes detalhadas em plástico com acabamento em vermelho (tampões do eixo prateados), pneus em plástico com detalhes moldados. Sem suspensão. A escala nominal é 1:58 e o comprimento total é de aproximadamente 74 mm. Cerca de 65 g. Este modelo representa um furgão, possivelmente o Citroën HY de 1969, equipado com o motor Citroën HY 78 "L4" de 1911 cm³ e 58 hp (43 kW). Velocidade máxima à volta dos 100 km/h. De alguma forma recuperando e aperfeiçoando o conceito introduzido no furgão TUB anterior à guerra, o Citroën H, mais tarde com diversas variantes ¹, oferece uma espantosa área de carga, excepcionalmente acessível e versátil. A carroçaria auto-portante com painéis em aço canelado, resistente e leve, de construção modular, permite numerosas adaptações para actividades específicas. Para reduzir custos sem comprometer a fiabilidade, são adaptados diversos componentes já existentes no inventário Citroën—por exemplo, os faróis provêm do 2 CV e o motor a gasolina e transmissão do Traction Avant.
Em Portugal e para muitas pessoas da minha geração, o furgão Citroën HY permanece associado aos "carros-peixaria" do SAPP, Serviço de Abastecimento de Peixe ao País, e às "bibliotecas itinerantes" do SBI, Serviço de Bibliotecas Itinerantes criado pela Fundação Calouste Gulbenkian. Em ambos os casos, a versão escolhida parece ser o furgão HY, carga útil de 1500 kg, com o generoso espaço interior de 4,55 m² adaptado às respectivas funções. Recordo-me sobretudo dos "carros-peixaria", da matricula traseira peculiarmente junto ao tejadilho, dos seus dois balcões, da balança suspensa, de estarem sempre a verter água gelada por algum sítio, do seu cheiro característico, das expeditas peixeiras e da animação à sua volta—dos sorrisos. Lembro-me sempre dos gracejos e dos sorrisos. Quando vi este modelo da Norev, foi precisamente nisso que pensei—e na possibilidade de o transformar num "carro-peixaria" do SAPP. O molde é excelente e capta na perfeição as proporções e postura do original—a reprodução dos painéis canelados, pontuados por diversos pormenores, é particularmente notável. A pintura é de boa qualidade, assim como a aplicação dos detalhes impressos, desta vez sem qualquer falha perceptível. O interior da cabina é bem detalhado e o volante correctamente proporcionado e moldado. As rodas são visualmente excelentes e, ajudadas pelo peso do modelo, permitem um "comportamento de estrada" aceitável—os miúdos agradecem. A base finamente detalhada é a cereja no topo do bolo. Nesta pequena escala, este é talvez o melhor modelo do Citroën HY que conheço. É possível fazer melhor? Claro que sim, mas tal como está já me criou um problema—gosto tanto deste modelo que, dos dois exemplares que comprei, não me atrevo a transformar nenhum em "carro-peixaria". Bolas. ●
¹ The commercial designation H denotes a payload of 1200 kg. Other designations include HZ, for 850 or 1000 kg, HY for 1500 or 1600 kg, HP, "plateau" (platform), HX, "plateau frigorifique" (refrigerated platform), and HW, "plateau pour les carrossiers" (bodywork builders' platform). ● A designação comercial H denota uma carga útil de 1200 kg. Outras designações incluem HZ, para 850 ou 1000 kg, HY para 1500 ou 1600 kg, HP, "plateau" (plataforma), HX, "plateau frigorifique" (plataforma frigorífica), e HW, "plateau pour les carrossiers", (plataforma para carroçadores).
Norev "Multigam Classic"
This series includes several types of iconic vehicles, previously released in themed series. ● Esta série inclui diversos tipos de veículos icónicos, previamente lançados em séries temáticas.
Item |
Reference |
Scale |
Made |
Citroën
HY ¹ Van |
310803 ² |
1:58
³ |
2018 |
¹ Shown in the 2017 catalog as Citroën HY 1969 / 1981, reference 310800; 310803 is a subsequent variant, presumably released in 2018.● Shown in the 2017 catalog as Citroën HY 1969 / 1981, reference 310800; 310803 is a subsequent variant, supposedly released in 2018.
Norev Mini Jet Database | "HY (1964-)"
Wikipedia | "Citroën"
Wikipedia | "Citroën H Van"
Wikipedia | "Citroën Traction Avant"
Wikipedia | "Citroën 2 CV"
Wikipedia | "Citroën TUB"
Citroën | "Citroën HY" several catalogs
Citroënët | "The H Van"
Drive | "Design Review: Citroen Type H (1947-1981)" Thanos Pappas
Les Amis du Type H | "Accueil"
1 mm → 0.039 inch
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon
1 m → 3.281 ft
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in
● How does a "real" Citroën H looks and sounds like? Check it here, a few lovely examples "adopted" by Joël Le Conte, on this video retrieved from TéVi.tv.
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