Tomica – Mercedes-Benz 300 SL
Scale model of an automobile, the Mercedes-Benz 300 SL ¹, made by Tomica. This example is reference F19, included in the "Tomica Foreign" series. It is made in Japan, possibly in 1980. Metal body painted in silver. Metal base, unpainted. Glazing represented in transparent plastic. Interior details in red plastic. Plastic wheels with "chrome" details simulating the rims (2F). With suspension. Opening doors. License plate "BENZ". The nominal scale is 1:63 and the overall length is approximately 2.9 in. About 1.4 oz. This model represents an automobile, possibly a 1954 Mercedes-Benz 300 SL, equipped with the 182.8 cu in (2996 cm³), 243 hp (179 kW) Mercedes-Benz M198 "L6" engine. Top speed around 163 mph.
Perhaps the proportions and stance of this little Mercedes-Benz 300 SL made by Tomica are not the best. Even so, when I saw it in the early eighties, I didn't hesitate to buy it. To my eyes, this 300 SL seemed too tall and narrow, even chubby, but the amazing functional "gull-wing" doors made up for it all – and it was one of my favorite cars. For all intents and purposes, the casting is of excellent quality and reproduces all the main details well, including the subtle arch of the "eyebrows" over the wheel arches. The doors open and stay open if necessary. The interior is reasonably detailed, with the gear lever on the console and the rear-view mirror sketched on the dashboard. The suspension, curiously stiffer than normal in a Tomica, compromised "comfort", but allowed this "Gullwing" to "fly" on the roads imagined on the carpet. I liked this car a lot, even more than other larger ones, like the one made by Solido, which allowed you to see the engine, but only opened one door, on the driver's side – while this Tomica, although smaller, opened both doors. Today, as I carefully prepare it for the photos, I am amazed that it has withstood so many hours of enthusiastic "driving," abuse and play, almost unscathed. I smile. I'm glad it held out. ●
Modelo à escala de um automóvel, o Mercedes-Benz 300 SL ¹, feito pela Tomica. Este exemplar é a referência F19, incluída na série "Tomica Foreign". É feito no Japão, possivelmente em 1980. Carroçaria em metal pintada em prateado. Base em metal, sem pintura. Vidros representados em plástico transparente. Detalhes interiores em plástico vermelho. Rodas em plástico com detalhes "cromados" a simular as jantes (2F). Com suspensão. Abre as portas. Matrícula "BENZ". A escala nominal é 1:63 e o comprimento total é de aproximadamente 74 mm. Cerca de 40 g. Este modelo representa um automóvel, possivelmente um Mercedes-Benz 300 SL de 1954, equipado com o motor Mercedes-Benz M198 "L6" de 182.8 cu in (2996 cm³) e 243 hp (179 kW). Velocidade máxima na ordem dos 263 km/h.
Talvez as proporções e a postura deste pequeno Mercedes-Benz 300 SL feito pela Tomica não sejam as melhores. Mesmo assim, quando o vi no início dos anos oitenta, não hesitei em adquiri-lo. Aos meus olhos, este 300 SL parecia demasiado alto e estreito, até gordinho, mas as assombrosas portas "asa-de-gaivota" funcionais desculpavam tudo – e era um dos meus automóveis favoritos. Para todos os efeitos, o molde é de excelente qualidade e reproduz bem todos os principais detalhes, inclusive o subtil arqueamento das "sobrancelhas" sobre as cavas das rodas. As portas abrem e ficam abertas se necessário. O interior é razoavelmente detalhado, com a alavanca de mudanças na consola e o espelho retrovisor esboçado sobre o tablier. A suspensão, curiosamente mais rígida do que o habitual num Tomica, comprometia o "conforto", mas permitia a este "Asa-de-Gaivota" "voar" nas estradas imaginadas sobre a carpete. Gostava bastante deste carrinho, até mais do que de outros maiores, como o feito pela Solido, que permitia ver o motor, mas abria apenas uma porta, no lado do condutor – ao passo que este Tomica, apesar de mais pequeno, abria as duas portas. Hoje, enquanto o preparo cuidadosamente para as fotografias, surpreende-me que tenha resistido quase incólume a tantas horas de entusiástica "condução", de abuso e brincadeira. Sorrio. Fico feliz que tenha resistido. ●
¹ "300SL" on the package, "300 SL" on the base of the model. Both forms used by Mercedes-Benz, which also used "300-SL" ● "300SL" na embalagem, "300 SL" na base do modelo. Ambas as formas utilizadas pela Mercedes-Benz, que também utilizou "300-SL".
Tomica "Foreign"
The "Foreign" series comprises a varied selection of non-Japanese vehicles. ● A série "Foreign" (estrangeira) compreende uma selecção variada de veículos não-japoneses.
Item |
Reference |
Scale |
Made |
Mercedes-Benz 300 SL ¹ Automobile |
F19 (F19-3-1) |
1:63 |
1980? |
¹ "300SL" on the package, "300 SL" on the base of the model. ● "300SL" na embalagem, "300 SL" na base do modelo.
Variants
Model with several variants. ● Modelo com diversas variantes.
References
Wikipedia | "Tomica"
Wiki | "Tomica"
Wiki | "No. F19 Mercedes-Benz 300SL"
Wikipedia | "Mercedes-Benz 300 SL"
Wikipedia | "Mercedes-Benz M198"
Car and Driver | "Tested: 1956 Mercedes-Benz 300SL Is Automotive Brilliance" Griff Borgeson
MotorTrend | " Driving the First Modern Supercar, the Mercedes-Benz 300SL Gullwing" Angus MacKenzie
1 mm → 0.039 inch
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon
1 m → 3.281 ft
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in
● How does a "real" Mercedes-Benz 300 SL looks and sounds like? Check it out here, the last "Gullwing" ever made (1957), on this video retrieved from Jay Leno's Garage.
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