Scale model of an automobile, the Mercedes-Benz 300 SL ¹, made by Siku. This example is reference 1470, included in the "Siku Super" series. It is made in China, possibly in 2007. Metal body painted in metallic gray ², with printed details. Black plastic base. Glazing represented in transparent plastic with details molded in the windshield. Detailed gray plastic rims, rubber tires with molded details (B37). No suspension. Opening doors. License plate "SI-KU 218". The nominal scale is 1:55 and the overall length is approximately 3.3 in. About 1.4 oz. This model represents an automobile, possibly a 1954 Mercedes-Benz 300 SL Coupe, equipped with the 182.8 cu in (2996 cm³), 215 hp (158 kW) Mercedes-Benz M198 "L6" engine. Top speed around 162 mph ³.
I believe that for Siku, producing an icon of the German automotive industry was an act of pride and responsibility – and the result was predictably near-perfect. Unlike the version proposed by Tomica in the 1980s, which seemed somewhat chubby and "high-heeled," the proportions and stance of this little Mercedes-Benz 300 SL are remarkable, as is the fine detailing, compromised only by the necessary robustness in the treatment of the pillars and "gull-wing doors" – the latter, functional and correctly aligned. The casting is of excellent quality and reproduces all the key details, emphasized by a satin paint job with just the right thickness and well applied. Except for a few slips in the grille, the printed details excel in accuracy. The clear plastic headlights with the metallic gray printed rims are an excellent detail – even though I would have preferred to see the rims, as well as the bumpers, with a "chrome" finish. Upon opening the door, I'm enchanted by the interior, impeccable at this scale. The wheel treatment, with detailed tires, is excellent, although I also found the occasional slip in the molding. For kids, this little car isn't a good roller – it's best reserved for pleasant rides on the carpet. For a collector of the Mercedes-Benz brand on this scale, this 300 SL is essential – within the concept of a toy-model, I don't know anything better. As for me, I bought three. Rich-people's eccentricities – in 1:55 scale, naturally.
●
Modelo à escala de um automóvel, o
Mercedes-Benz 300 SL ¹, feito pela
Siku. Este exemplar é a referência 1470, incluída na série "Siku Super". É feito na China, possivelmente em 2007. Carroçaria em metal pintada em cinzento metalizado
², com detalhes impressos. Base em plástico preto. Vidros representados em plástico transparente com detalhes moldados no pára-brisas. Detalhes interiores em plástico cinzento. Jantes detalhadas em plástico cinzento, pneus em borracha (B37). Sem suspensão. Abre as portas. Matrícula "SI-KU 218". A escala nominal é 1:55 e o comprimento total é de aproximadamente 83 mm. Cerca de 40 g. Este modelo representa um automóvel, possivelmente um
Mercedes-Benz 300 SL Coupe de 1954, equipado com o motor
Mercedes-Benz M198 "L6" de 182.8 cu in (2996 cm³) e 215 hp (158 kW). Velocidade máxima na ordem dos 260 km/h
³.
Creio que para a Siku produzir um ícone da indústria automóvel alemã, foi um acto de orgulho e responsabilidade – e o resultado foi previsivelmente quase perfeito. Ao contrário da versão proposta pela Tomica nos anos oitenta, onde nos parece algo gordinho e em "saltos altos", as proporções e a postura deste pequeno Mercedes-Benz 300 SL são notáveis, assim como a finura dos detalhes apenas comprometida pela necessária robustez no tratamento dos pilares e das portas "asa-de-gaivota" – estas, funcionais e correctamente alinhadas. O molde é de excelente qualidade e reproduz todos os principais detalhes, sublinhados por uma pintura acetinada com a espessura certa e bem aplicada. Salvo um ou outro deslize na grelha, os detalhes impressos primam pelo rigor. Os faróis em plástico transparente com os aros impressos em cinzento metalizado são um excelente pormenor – ainda que preferisse ver os aros, assim como os pára-choques, com acabamento "cromado". Ao abrir a porta, encanta-me o interior, irrepreensível a esta escala. O tratamento das rodas, com pneus detalhados, é excelente, apesar de também aqui encontrar um ou outro deslize na moldagem das jantes. Para os miúdos, este carrinho não é um bom rolador – convém reservá-lo para agradáveis passeios sobre a carpete. Para um coleccionador da marca Mercedes-Benz a esta escala, este 300 SL é fundamental – dentro do conceito de modelo-brinquedo, não conheço melhor. Quanto a mim, comprei três. Excentricidades de gente rica – à escala de 1:55, naturalmente.
●
¹ "Mercedes 300 SL" or "Mercedes-Benz 300 SL" in the catalogs, "MERCEDES 300SL" on the packaging, and "MERCEDES BENZ 300 SL" on the base of the model. Why not choose one designation and stick with it across all media? Given the choices, in this publication I opt for the designation that I consider most appropriate – "Mercedes-Benz 300 SL". ● "Mercedes 300 SL" ou "Mercedes-Benz 300 SL" nos catálogos, "MERCEDES 300SL" na embalagem, e "MERCEDES BENZ 300 SL" na base do modelo. Porque não escolher uma designação e mantê-la em todos os suportes? Dadas as escolhas, nesta publicação opto pela designação que considero mais adequada – "Mercedes-Benz 300 SL".
² As described by Siku. Still, many enthusiasts prefer to consider the SL 300's paintwork silver. ● Como descrito pela Siku. Ainda assim, muitos entusiastas preferem considerar a pintura do SL 300 como prateada.
³ Performance data shown by Siku on the model base. ● Dados de desempenho mostrados pela Siku na base do modelo.
"Super Siku"
The "Super Siku" series comprises many references and variants depicting diverse types of vehicles. ● A série "Super Siku" compreende muitas referências e variantes retratando diversos tipos de veículos.
"Super Siku" series.
Item
|
Reference
|
Scale
|
Made
|
Mercedes-Benz 300 SL ¹
Automobile
|
1470
|
1:55
|
2007
|
¹ "Mercedes 300 SL" or "Mercedes-Benz 300 SL" in the catalogs, "MERCEDES 300SL" on the packaging, and "MERCEDES BENZ 300 SL" on the base of the model. Why not choose one designation and stick with it across all media? Given the choices, in this publication I opt for the designation that I consider most appropriate – "Mercedes-Benz 300 SL". ● "Mercedes 300 SL" ou "Mercedes-Benz 300 SL" nos catálogos, "MERCEDES 300SL" na embalagem, e "MERCEDES BENZ 300 SL" na base do modelo. Porque não escolher uma designação e mantê-la em todos os suportes? Dadas as escolhas, nesta publicação opto pela designação que considero mais adequada – "Mercedes-Benz 300 SL".
Variants
Reference with variants. ● Referência com variantes.
1470 Metallic gray, gray interior, B37 wheels.
References
1 mm → 0.039 inch
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon
1 m → 3.281 ft
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in
● How does a "real"
Mercedes-Benz 300 SL looks and sounds like? Check it out here, the last "Gullwing" ever made (1957), on this video retrieved from
Jay Leno's Garage.
Comments
Post a Comment