Novacar – Sport Proto


Scale model of a race car, the Sport Proto, made by Novacar. This example is reference 111. It is made in Portugal, in 1994–96. Black plastic body, with printed details. Unpainted metal base. Glazing represented in gray transparent plastic. No interior details. Plastic wheels with "chrome" details. No suspension. The overall length is approximately 3 in. About 0.7 oz. This model represents a "sports prototype" race car, presumably based on the 1984 Porsche 962

The problem with miniature race cars is that, even in the world of make-believe, like their big relatives, they serve just one purpose – to race. And in that context, any ambitious kid soon discovers that the most competitive cars are usually the heavier, equipped with suspension and with little friction in the axles. Some Hot Wheels, Matchbox or Tomica models are excellent rollers and natural choices – unlike Novacar models, which are light and tend to annoy ladybugs on the sides of the track. In truth, in Novacar's range, the Sport Proto is one of the best performers, but nothing that brings it closer to the amazing race car it presumably evokes, the Porsche 962. The plastic bodywork closely follows the lines drawn by the ambition to win, but the consequent victories in the world of make-believe are something I don't remember. And the gray plastic windshield and windows certainly didn't make the mission any easier. However, in the nineties, I don't know of another model of the Porsche 962 in the "3-inch" world, which is more than enough justification for finding three Sport Protos in my "paddock". This race car, the Sport Proto, is in my collection under the theme "German Vehicles" and "Race Cars".

Modelo à escala de um carro de corrida, o Sport Proto, feito pela Novacar. Este exemplar é a referência 111. É feito em Portugal, em 1994–96. Carroçaria em plástico preto, com detalhes impressos. Base em metal, sem pintura. Vidros representados em plástico cinzento. Sem detalhes interiores. Rodas em plástico com detalhes "cromados". Sem suspensão. O comprimento total é de aproximadamente 76 mm. Cerca de 19 g. Este modelo representa um carro de corrida da classe "sport protótipos", presumivelmente baseado no Porsche 962 de 1984.

O problema das miniaturas de carros de corrida é que, mesmo no mundo do faz de conta, tal como os seus parentes grandes, servem apenas para um fim – para correr. E nesse contexto, qualquer miúdo ambicioso cedo descobre que os carros mais competitivos são normalmente os mais pesados, dotados de suspensão e com pouco atrito nos eixos. Alguns modelos da Hot Wheels, da Matchbox ou da Tomica são excelentes roladores e escolhas naturais – ao contrário dos modelos da Novacar, leves e com tendência a incomodar joaninhas nas bermas da pista. Em boa verdade, na gama da Novacar, o Sport Proto é dos que oferece melhor desempenho, mas nada que o aproxime do espantoso carro de corrida que presumivelmente evoca, o Porsche 962. A carroçaria em plástico segue de perto as linhas traçadas pela ambição de vencer, mas de consequentes vitórias no mundo do faz de conta é coisa que não me lembro. E decerto que o pára-brisas e as janelas em plástico cinzento não facilitaram a missão. Todavia, não conheço nos anos noventa outro modelo do Porsche 962 no mundo dos "3-inches", justificação mais do que suficiente para encontrarmos três Sport Proto no meu "paddock". Este carro de corrida, o Sport Proto, encontra-se na minha colecção sob o tema "Veículos Alemães" e "Carros de Corrida".


Novacar series

The Novacar series (also Majorette "Série 100") offers at least 19 references, comprising a wide choice of vehicles, from race cars to an American tractor truck. All models combine a plastic body with a metal base. This series, manufactured in Portugal by Minia Porto, is presumably available from 1994 to 1996. Check out the Novacar references here. ● A série Novacar (também Majorette "Série 100") oferece pelo menos 19 referências, abrangendo uma ampla escolha de veículos, desde carros de corrida até um camião semi-reboque americano. Todos os modelos combinam um corpo de plástico com uma base de metal. Esta série, fabricada em Portugal pela Minia Porto, está presumivelmente disponível entre 1994 e 1996. Confira aqui as referências da Novacar.

Item

Reference

Scale

Made

Sport Proto

Race Car

111 

n/a

1994–96




Versions and color variants

Reference available in black or green (111-10). In Brazil, presumably manufactured in Rio de Janeiro, we find Novacar models with specific versions and color variants, of which I do not have the proper listing and description. Necessary corrections or additions to the above are welcome. ● 

Referência disponível preto ou verde (111-10). No Brasil, presumivelmente fabricados no Rio de Janeiro, encontramos modelos Novacar com versões e variantes de cor específicas, dos quais não possuo a devida listagem e descrição. Devidas correcções ou adições ao acima descrito são bem-vindas. ●

 
111 Black w/ printed details.


How much?

Several readers have asked me to include the market value of the items described. In fact, and as most collectors will agree – an item is worth what someone is willing to pay for it. However, most collectors will also agree on average values, based on objective notions of relevance, scarcity and conservation. Therefore, and as I know that these requests for market values will not stop, I will occasionally include, not necessarily the market value, but rather, based on my perception of the markets over the last thirty years, the value that, hypothetically and at the time of publication, I am willing to pay for the item described. In this case, I will pay up to €5 for a Sport Proto by Novacar, loose and in good condition, or up to €8 if boxed and in perfect condition. ●

Vários leitores têm-me pedido para incluir o valor de mercado dos itens descritos. De facto, e como a maioria dos coleccionadores concordará – um item vale o que alguém está disposto a pagar por ele. No entanto, a maioria dos coleccionadores também concordará com valores médios, baseados em noções objectivas de relevância, de escassez e de conservação. Assim sendo, e como sei que esses pedidos por valores de mercado não vão parar, passo a incluir ocasionalmente, não forçosamente o valor de mercado, mas sim, e baseado na minha percepção dos mercados ao longo dos últimos trinta anos, o valor que, hipoteticamente e no momento da publicação, estou disposto a pagar pelo item descrito. Neste caso, pagarei até 5 € por um Sport Proto da Novacar, avulso e em bom estado, ou até 8 € se estiver na caixa em perfeito estado. ●


Below, example of a Porsche 962C, chassis #962-116. In 1988, Jan Lammers, Johnny Dumfries and Andy Wallace win the "24 Heures du Mans" with the Jaguar XJR-9 LM, closely followed by Hans-Joachim Stuck, Klaus Ludwig and Derek Bell in Porsche 962C. Nine laps behind the winner, Stanley Dickens, John Winter and Frank Jelinski, in another Porsche 962C, entered by Blaupunkt Joest Racing, finish third. In October 2011, I have the privilege of meeting this impressive white and blue machine, driven by Wayne Park and Peter Harburg during the "Algarve Historic Festival" held at Portimão. The team finishes the "Group C Racing Series" race with a fourth place in the C1 category, seventh place overall. ●

Em baixo, exemplo de um Porsche 962C, chassis  #962-116. Em 1988, Jan Lammers, Johnny Dumfries e Andy Wallace vencem as "24 Heures du Mans" com o Jaguar XJR-9 LM, seguidos de perto por Hans-Joachim Stuck, Klaus Ludwig e Derek Bell em Porsche 962C. A nove voltas do vencedor, Stanley Dickens, John Winter e Frank Jelinski, em outro Porsche 962C, inscrito pela Blaupunkt Joest Racing, terminam em terceiro. Em Outubro de 2011, tenho o privilégio de conhecer esta impressionante máquina branca e azul, pilotada por Wayne Park e Peter Harburg durante o "Algarve Historic Festival" realizado em Portimão. A equipa termina a corrida do "Group C Racing Series" com um quarto lugar na categoria C1, sétimo lugar na geral. ●


What a glorious sensorial experience – a 962C at full throttle. A sort of mechanical version of the epic ending of "Nessum Dorma" by Pavarotti.


● References

Wikipedia | "Porsche 962
Wikipedia | "Sports prototype
Wikipedia | "Group C

1 mm → 0.039 in
1 g → 0.035 oz 


● How does a "real" Sport Proto / Porsche 962 looks and sounds like? Check it here, an amazing insight by Chris Harris (and Norbert Singer!) on this video retrieved from THE DRIVE.





Comments

Popular posts from this blog

Poliguri – The Playwell Connection

Brumm – Bugatti "Brescia"

Zylmex – Mazda GT Police Car