Poliguri – Mercedes 207 Minibus "TLP"
Scale model of a minibus, the Mercedes 207 "TLP", made by Poliguri. This example is reference (n/a), included in the "Guri Car" series. It is made in Portugal, possibly between the late 1980s and the mid-1990s. Metal body painted in white, with printed details on the sides, including the "TLP" logo on the front doors. Metal base painted in black. Glazing represented in transparent plastic, with details such as the windshield wipers and the rear-view mirror molded on the windshield. Interior details in white plastic, showing two individual seats, a "back-to-back" longitudinal seat for six passengers and a luggage space. Plastic wheels (R16) with printed details in white suggesting the rims, white line printed on the tire wall cut twice by the word "Guri". No suspension. Opening rear doors. Tow hitch. The nominal scale is 1:65 and the overall length is approximately 3 in. About 2.2 oz. This model represents a minibus, possibly based on the 1982 Mercedes-Benz 207 D, with a gross weight of 2550 kg (5622 lb) and equipped with the 2399 cm³ , 53 kW (72 hp) Mercedes-Benz OM 616 engine.
I don't know if the TLP adopted the Mercedes-Benz TN at some point as one of their service vehicles, but I suspect not. The predecessor APT, the Anglo-Portuguese Telephone Company, would have had, in customary practice for Her Majesty's subjects, essentially British vehicles. As for the TLP, Telefones de Lisboa e Porto, a public company created in 1968, I have not yet had the opportunity to do the proper research. But, for all intents and purposes, in the 1980s I don't remember seeing the Mercedes-Benz TN in large numbers in Portugal. Especially when compared to the number of Ford Transit Mark I and II, Toyota HiAce H20, Volkswagen T2, Bedford CF or Renault Trafic. Not forgetting the timeless Volkswagen T1 and Citroën HY, or the unique Commer FC and PB. I believe that almost all of these vans have, at some point, integrated service fleets of public companies. As for service cars, the Peugeot 304 and 504 and, above all, the Renault 4L, were common choices.
This Mercedes 207, made by Poliguri, based in Cacém, near Lisboa, is in its time a quite acceptable model. The base seems to have been prepared to accept some kind of suspension. The plastic interior is nicely molded and shows two individual seats, a "back-to-back" longitudinal seat for six passengers and a luggage space. At one point, the Mercedes 207 Minibus "TLP" appears on sale as part of the "Guri Kit" series, possibly as an alternative to the Mercedes 207 Minibus "CTT" in the 700 C and 700 F references. As a note of interest, I remember seeing a Peugeot 305 from Norev, in the JetCar range, in 1:43 scale, with the same paint scheme as this Poliguri model. This minibus, the Mercedes 207 "TLP", is in my collection under the themes "German Vehicles" and "Vans & Pickup Trucks". ●
Modelo à escala de um miniautocarro, o Mercedes 207 "TLP", feito pela Poliguri. Este exemplar é a referência (n/d), incluída na série "Guri Car". É feito em Portugal, possivelmente entre o final dos anos oitenta e meados dos anos noventa. Carroçaria em metal pintada em branco, com detalhes impressos nas laterais, incluindo o logótipo dos "TLP" nas portas dianteiras. Base em metal pintada em preto. Vidros representados em plástico transparente com detalhes como os limpa pára-brisas e o espelho retrovisor moldados no pára-brisas. Detalhes interiores em plástico branco, mostrando dois bancos individuais, um banco longitudinal "costa-com-costa" para seis passageiros e um espaço para bagagem. Rodas em plástico (R16) com detalhes impressos em branco a sugerir as jantes, linha branca impressa na parede do pneu cortada duas vezes pela palavra "Guri". Sem suspensão. Abre as portas traseiras. Dispositivo de reboque. A escala nominal é 1:65 e o comprimento total é de aproximadamente 76 mm. Cerca de 61 g. Este modelo representa um miniautocarro, possivelmente baseado no Mercedes-Benz 207 D de 1982, com um peso bruto de 2550 kg (5622 lb) e equipado com o motor Mercedes-Benz OM 616 de 2399 cm³, 53 kW (72 hp).
Não sei se os TLP adoptaram a certa altura a Mercedes-Benz TN como uma das suas viaturas de serviço, mas suspeito que não. A predecessora APT, Anglo-Portuguese Telephone Company, terá tido, dentro de práticas habituais aos súbditos de Sua Majestade, essencialmente veículos britânicos. Quanto aos TLP, Telefones de Lisboa e Porto, empresa pública criada em 1968, ainda não tive oportunidade para a devida pesquisa. Mas, para todos os efeitos, nos anos oitenta não me recordo de ver a Mercedes-Benz TN em grande número em Portugal. Sobretudo quando em comparação com o número de Ford Transit Mark I e II, Toyota HiAce H20, Volkswagen T2, Bedford CF ou Renault Trafic. Sem esquecer as eternas Volkswagem T1 e Citroën HY, ou as peculiares Commer FC e PB. Acredito que quase todas estas carrinhas tenham, a certa altura, integrado frotas de serviço de empresas públicas. Quanto a carros de serviço, os Peugeot 304 e 504 e, sobretudo, os Renault 4L, eram escolhas comuns.
Este Mercedes 207, feito pela Poliguri, baseada no Cacém, perto de Lisboa, é no seu tempo um modelo bastante aceitável. A base parece ter sido preparada para receber algum tipo de suspensão. O interior de plástico é bem moldado e mostra dois bancos individuais, um banco longitudinal "costa-com-costa" para seis passageiros e um espaço para bagagem. A dada altura, o Mercedes 207 Minibus "TLP"aparece à venda como parte da série "Guri Kit", possivelmente em alternativa ao Mercedes 207 Minibus "CTT" nas referências 700 C e 700 F. Como nota de interesse, lembro-me de ver um Peugeot 305 da Norev, na gama JetCar, na escala de 1:43, com o mesmo esquema de pintura deste modelo Poliguri. Este miniautocarro, o Mercedes 207 "TLP", encontra-se na minha colecção sob os temas "Veículos Alemães" e "Carrinhas & Camionetas". ●
Poliguri "Guri Car" series
The "Guri Car" series comprises at least 14 references, including the Unimog, several versions of the Mercedes-Benz TN, the Mercedes-Benz 200, the Fiat Uno and the Peugeot 405 Prototype. Check out other Poliguri references here. ● A série "Guri Car" compreende pelo menos 14 referências, incluindo o Unimog, diversas versões da Mercedes-Benz TN, o Mercedes-Benz 200, o Fiat Uno e o Peugeot 405 Prototype. Confira aqui outras referências da Poliguri.
Versions and color variants
This Mercedes 207 Minibus "TLP" is only made in white. Base in black. I have seen reference (n/a) only with white interiors. Always fitted with R16 wheels. Necessary corrections or additions to the above are welcome. ●
Este Mercedes 207 Minibus "TLP" é apenas feito em branco. Base em preto. Tenho visto a referência (n/d) sempre com interiores brancos. Sempre equipada com rodas R16. Devidas correcções ou adições ao acima descrito são bem-vindas. ●
(n/a) White, printed details on the sides, black base.
How much?
Several readers have asked me to include the market value of the items described. In fact, and as most collectors will agree – an item is worth what someone is willing to pay for it. However, most collectors will also agree on average values, based on objective notions of relevance, scarcity and conservation. Therefore, and as I know that these requests for market values will not stop, I will occasionally include, not necessarily the market value, but rather, based on my perception of the markets over the last thirty years, the value that, hypothetically and at the time of publication, I am willing to pay for the item described. In this case, I will pay up to €7 for a Mercedes 207 Minibus "TLP" by Poliguri, loose and in good condition, or up to €12 if boxed and in perfect condition. ●
Vários leitores têm-me pedido para incluir o valor de mercado dos itens descritos. De facto, e como a maioria dos coleccionadores concordará – um item vale o que alguém está disposto a pagar por ele. No entanto, a maioria dos coleccionadores também concordará com valores médios, baseados em noções objectivas de relevância, de escassez e de conservação. Assim sendo, e como sei que esses pedidos por valores de mercado não vão parar, passo a incluir ocasionalmente, não forçosamente o valor de mercado, mas sim, e baseado na minha percepção dos mercados ao longo dos últimos trinta anos, o valor que, hipoteticamente e no momento da publicação, estou disposto a pagar pelo item descrito. Neste caso, pagarei até 7 € por um Mercedes 207 Minibus "TLP" da Poliguri, avulso e em bom estado, ou até 12 € se estiver na caixa em perfeito estado. ●
Inspiration
O modelo à escala 1:65 feito pela Poliguri nos anos oitenta e a sua inspiração, o Mercedes-Benz TN, visto aqui na sua versão 208. Apesar das óbvias liberdades tomadas com proporções e detalhes, penso que o "carácter" da TN está lá. E, como o protótipo, a miniatura é construída de maneira robusta – e feita para durar em todas as condições. Foto do Mercedes-Benz 208 cortesia da © Mercedes-Benz AG. Foto preservada nos Mercedes-Benz Classic Archives. ●
● References
Tales of Toy Cars | "Portugal Presents Poliguri"
AutoModellando | "Poliguri – Breve storia di un piccolo marchio"
MY POLIGURI COLLECTION | "Brief Introduction to Poliguri"
MY POLIGURI COLLECTION | "Breve Introdução à Poliguri"
MY POLIGURI COLLECTION | "Poliguri – Types of Wheels"
Wikipedia | "Mercedes-Benz TN"
Mercedes-Benz | "Vorstellung der neuen Transporter-Reihe TN"
Mercedes-Benz | "The precursor to the Sprinter: the legendary Mercedes-Benz T 1."
Wikipedia | "Anglo-Portuguese Telephone Company"
Wikipedia | "Altice Portugal"
1 mm → 0.039 in
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 kW → 1,360 hp (metric)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon
Comments
Post a Comment