Siku – Citroën Traction Avant


Scale model of an automobile, the Citroën Traction Avant, made by Siku. This example is reference 1471, included in the "Siku Super" series. It is made in China, possibly in 2007. Metal body painted in black, with printed details. Black plastic base. Glazing represented in transparent plastic with details molded in the windshield. Interior details in light brown (beige) plastic. Detailed gray plastic rims, rubber tires with molded details (B38). No suspension. Opening doors. License plate "SI-KU 217". The nominal scale is 1:55 and the overall length is approximately 3.4 in. About 1.6 oz. This model represents an automobile, possibly a 1953 Citroën Traction Avant 11 Normale Berline ¹, equipped with the 116.7 cu in (1911 cm³), 57 hp (42 kW) Citroën "L4" engine. Top speed around 71 mph ²

In truth, I'm not an unconditional fan of Siku models. I recognize their quality and precision, but sometimes some of their technical and aesthetic choices stray too far from the vehicle's visual identity. Other times, however, Siku creates remarkable models, like this Citroën Traction Avant. It's true that the headlight application on some examples (like mine) could have been better—but the rest, the casting and some of the technical solutions, the proportions and posture, the details, everything else is superlative in the context of toy models. The paintwork, which appears semi-glossy to me, is excellent, as is the application of the printed details, despite one or two minor distractions. The perfectly functional "suicide doors" are one of my favorite details, and when I open them, one after the other, the view of the interior deepens my enchantment—not even the delicate rearview mirror mounted on the dashboard is missing. Of course, as with many Siku models, this one isn't a prodigious roller. But perhaps that's for the best. So let's have this beautiful Traction Avant, "Reine de la Route",  gently parade across the table on a boulevard traced by our imagination, proudly displaying the meticulously detailed rims and tires. Let's stop at a bistrot for a chat and a bite to eat. The evening is going well and promises to get better—let's enjoy it, Francine. À la tienne! Later, we'll continue our journey.


Modelo à escala de um automóvel, o Citroën Traction Avant, feito pela Siku. Este exemplar é a referência 1471, incluída na série "Siku Super". É feito na China, possivelmente em 2007. Carroçaria em metal pintada em preto, com detalhes impressos. Base em plástico preto. Vidros representados em plástico transparente com detalhes moldados no pára-brisas. Detalhes interiores em plástico castanho claro (bege). Jantes detalhadas em plástico cinzento, pneus em borracha (B38). Sem suspensão. Abre as portas. Matrícula "SI-KU 217". A escala nominal é 1:55 e o comprimento total é de aproximadamente 86 mm. Cerca de 46 g. Este modelo representa um automóvel, possivelmente um Citroën Traction Avant 11 Normale  Berline de 1953 ¹, equipado com o motor Citroën "L4" de 116.7 cu in (1911 cm³) e 57 hp (42 kW). Velocidade máxima na ordem dos 115 km/h ²

Em boa verdade, não sou um apreciador incondicional dos modelos da Siku. Reconheço-lhes qualidade e precisão, mas por vezes algumas das suas opções técnicas e estéticas afastam-se demasiado da identidade visual do veículo. Noutras vezes, porém, a Siku cria miniaturas notáveis, como este Citroën Traction Avant. É certo que a aplicação dos faróis em certos exemplares (como o meu) podia ter corrido melhor—mas o resto, o molde e algumas das soluções técnicas, as proporções e postura, os detalhes, tudo o resto é superlativo no contexto dos modelos-brinquedo. A pintura, que me parece em meio-brilho, é excelente, assim como a aplicação dos detalhes impressos, apesar de uma ou outra pequena distracção. As "portas-suicida" perfeitamente funcionais são um dos meus detalhes preferidos e ao abri-las, uma depois da outra, a visão do interior acentua o meu encantamento—não falta sequer o delicado espelho retrovisor montado sobre o tablier. Claro que como sucede com vários modelos da Siku, este não é um rolador prodigioso. Mas talvez seja melhor assim. Façamo-la pois desfilar suavemente, esta bela Traction Avant, "Reine de la Route", sobre a mesa num boulevard traçado pela nossa imaginação, exibindo vaidosamente as jantes e pneus, ambos meticulosamente detalhados. Paremos a certa altura num bistrot para conversar e comer qualquer coisa. A noite está a correr bem e promete melhorar—aproveitemo-la pois, Francine. À la tienne! Mais logo, seguimos viagem.  


¹  As a note of interest, the 11 Légère version was shorter (4.38 vs 4.65 m) and narrower (1.64 vs 1.76 m), faster (120 km/h vs 115 km/h) and allegedly more economical. For quick differentiation, the "C" pillar is narrower. ● Como nota de interesse, a versão 11 Légère era mais curta (4,38 vs 4,65 m) e estreita (1,64 vs 1,76 m), mais rápida (120 km/h vs 115 km/h) e alegadamente mais económica. Para uma rápida diferenciação, o pilar "C" é mais estreito.

²  The performance figures shown by Siku on the base of the model are 58 PS/43 kW, 1898 cm³, 4000 rpm, and 115 km/h. However, the figures usually associated with this version, presumably the 1946–1955 11 Normale, are 57 hp/42 kW, 1911 cm³ (L4, 78x100), 3800 rpm, and 115 km/h. It's possible that Siku is showing figures associated with a specific version, which I'm not aware of. As a note of interest, the displacements I know associated with the Traction Avant are 1303, 1529, 1628, 1911, and 2867 cm³. ● Os dados de desempenho mostrados pela Siku na base do modelo são 58 PS/43 kW, 1898 cm³, 4000 U/min e 115 km/h. Todavia, os dados habitualmente associados a esta versão, presumivelmente a 11 Normale de 1946–1955, são 57 hp/42 kW, 1911 cm³ (L4, 78x100), 3800 rpm e 115 km/h. É possível que a Siku mostre dados associados a uma versão específica, que desconheço. Como nota de interesse, as cilindradas que conheço associadas aos Traction Avant são 1303, 1529, 1628, 1911 e 2867 cm³.




"Super Siku" 

The "Super Siku" series comprises many references and variants depicting diverse types of vehicles. ● A série "Super Siku" compreende muitas referências e variantes retratando diversos tipos de veículos.

Item

Reference

Scale

Made

Citroën Traction Avant ¹

Automobile

1471

1:55

2007

  
¹  As shown in the package.
  

 
1471 Black, light brown interior, gray wheels (B38).


★Check it out here, the Citroën Traction 15-Six by Norev. 


References 

Wikipedia | "Siku Toys"
Citroën | "Citroën 11" catalog
Siku Museum | "Citroën Traction Avant"
Top Gear | "Citroen Traction Avant review" Top Gear Team 
Goodwood Road & Racing | "John Simister: The lovely Citroen Traction Avant" John Simister 
Classic & Sports Car | "Why this is no ordinary Citroën Traction Avant" Richard Heseltine 
Traction Owners Club | "Home
Traction Owners Club | "Traction Avant History

1 mm → 0.039 inch 
1 g → 0.035 oz 
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon 
1 m → 3.281 ft 
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in


●  How does a "real" Citroën Traction Avant looks and sounds like? Check it out here, a 1951 15-Six D version "with a difference", on this video retrieved from Museu do Caramulo. Spoiler alert—175 km/h.





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