Siku – Bugatti EB 16.4 Veyron


Scale model of an automobile, the Bugatti EB 16.4 Veyron ¹, made by Siku. This example is reference 1305, included in the "Siku Super" series. It is made in China, possibly in 2016. Metal body painted in black and metallic dark red. Black plastic base. Glazing represented in transparent plastic. Interior details in beige plastic. Detailed gray plastic rims, rubber tires. No suspension. Opening doors. License plate "SIKU 180". The nominal scale is 1:55 and the overall length is approximately 3.2 in. About 1.7 oz. This model represents the 2005 Bugatti EB 16•4 Veyron coupé, equipped with a 7993 cm³, 736 kW (1001 hp) 16-cylinder engine in double-V configuration. It can reach a top speed of around 253 mph. 

Here, Siku demonstrates that good proportions and details can coexist in a robust model, primarily aimed at children. The ground clearance, less than 3.5 in in the prototype, is too much – fear of speed bumps? – but still the "character" of the Veyron is there. The two color paint scheme and printed details are well applied. The front and rear wheels are, as in the prototype, of different sizes and despite some wobbling they roll well. The visible elements of the remarkable W16 engine are finely molded. The functional doors incorporate the tiny rearview mirrors and come properly aligned. This automobile, the Bugatti EB 16.4 Veyron, is in my collection under the theme "German Vehicles".

Modelo à escala de um automóvel, o Bugatti EB 16.4 Veyron ¹, feito pela Siku. Este exemplar é a referência 1305, incluída na série "Siku Super". É feito na China, possivelmente em 2016. Carroçaria em metal pintada em preto e vermelho escuro metalizado. Base em plástico preto. Vidros representados em plástico transparente. Detalhes interiores em plástico bege. Jantes em plástico cinzento detalhadas, pneus em borracha. Sem suspensão. Abre as portas. Matrícula "SIKU 180". A escala nominal é 1:55 e o comprimento total é de aproximadamente 81 mm. Cerca de 47 g. Este modelo representa o Bugatti EB 16•4 Veyron coupé de 2005, equipado com um motor de 16 cilindros em duplo V, com 7993 cm³ e 736 kW (1001 hp). Pode alcançar uma velocidade máxima de cerca de 407 km/h.

Aqui, a Siku demonstra que boas proporções e detalhes podem coexistir num modelo robusto, fundamentalmente destinado a crianças. A distância ao solo, menos de 9 cm no protótipo, é demasiada – receio de lombas? – mas ainda assim o "carácter" do Veyron está lá. O esquema de pintura de duas cores e os detalhes impressos são bem aplicados. As rodas dianteiras e traseiras são, como no protótipo, de tamanhos diferentes e apesar de alguma oscilação rolam bem. Os elementos visíveis do notável motor W16 encontram-se finamente moldados. As portas funcionais incorporam os pequenos espelhos retrovisores e vêm devidamente alinhadas. Este automóvel, o Bugatti EB 16.4 Veyron, encontra-se na minha colecção sob o tema "Veículos Alemães".  

¹  Bugatti EB 16.4 Veyron on the catalog, abbreviated to Bugatti 16.4 Veyron on the model's base. | Bugatti EB 16.4 Veyron no catálogo, abreviado para Bugatti 16.4 Veyron na base do modelo.


1 mm → 0.039 inch 
1 g → 0.035 oz 
1 kW → 1,360 hp (metric)
1 kW → 1,341 hp
1 km → 0,621 mile (international)


"Super Siku" series 

The "Super Siku" series comprises many references and variants depicting diverse types of vehicles, including the Bugatti EB 16.4 Veyron. ● A série "Super Siku" compreende muitas referências e variantes retratando diversos tipos de veículos, incluindo o Bugatti EB 16.4 Veyron.

Bugatti EB 16.4 Veyron 1305 ?–? REGULAR EDITION

 




Versions and color variants

Several color combinations. Bases in black. Interiors in beige or black. ● Diversas combinações de cores. Bases em preto. Interiores em bege ou preto.


 
1305 Black and metallic dark red, beige interior.


● References

Wikipedia | "Siku Toys"
Wikipedia | "Bugatti Veyron" | 


● How does a "real" Bugatti EB 16.4 Veyron looks and sounds like? Check it here, hitting 253 mph (407 km/h), on this video retrieved from Top Gear.





Comments

Popular posts from this blog

Efsi – T-Ford 1919 Panel Van

Rajá – Colecção Espacial

Poliguri – Brief Introduction