Poliguri – Mercedes Unimog


Scale model of an off-road vehicle, the Mercedes Unimog, made by Poliguri. This example is reference 701, included in the "Guri Car" series. It is made in Portugal, possibly between the late 1980s and the mid-1990s. Metal cab and cargo bed painted in green. Metal base painted in black. Glazing represented in transparent plastic, with details such as the windshield wipers and the rear-view mirror molded on the windshield. Two rotating beacons in transparent plastic. Interior details in white plastic. Plastic wheels (R16T) with printed details in white suggesting the rims, white line printed on the tire wall cut twice by the word "Guri". No suspension. Tow hitch. The nominal scale is 1:55 and the overall length is approximately 2.9 in. About 2.4 oz. This model represents an off-road vehicle, possibly based on the 1963 Unimog 406 (U65 ¹, "65" denoting the power output in PS), with a gross weight of 2650 kg (5840 lb) and equipped with the 4580 cm³, 48 kW (65 hp) Mercedes-Benz OM 312.954 engine. It could reach a top speed of around 40 mph. 

This Mercedes Unimog, made by Poliguri, based in Cacém, near Lisboa, is a very appealing model. It comes with a fairly detailed chassis and robust axles. The quality of the paint job depends on the color used and the finish varies between satin, in the yellow examples, and glossy, in the green ones. Yellow paint is sometimes thinly applied. This model ages well, but on played examples, sometimes, the rearview mirrors and "snorkel" are either broken or missing. I have seen some transformations of this model for military or fire-fighting functions. Some of these transformations carried out by enthusiasts are quite elaborate and of excellent quality, but their value is, in my opinion, very subjective. The Mercedes Unimog has a tow hitch that allows it to specifically tow the high coupler trailer. In the "Guri Kit" series, the Mercedes Unimog is shown in the catalog as part of references 700 G and 700 O. As part of reference 700 O, it comes with a trailer. This off-road vehicle, the Mercedes Unimog, is in my collection under the themes "German Vehicles" and "Off-road Vehicles".

Modelo à escala de um veículo todo-o-terreno, o Mercedes Unimog, feito pela Poliguri. Este exemplar é a referência 701, incluída na série "Guri Car". É feito em Portugal, possivelmente entre o final dos anos oitenta e meados dos anos noventa. Cabina e caixa de carga em metal pintadas em verde. Base em metal pintada em preto. Vidros representados em plástico transparente com detalhes como os limpa pára-brisas e o espelho retrovisor moldados no pára-brisas. Dois rotativos em plástico transparente. Detalhes interiores em plástico branco. Rodas em plástico (R16T) com detalhes impressos em branco a sugerir as jantes, linha branca impressa na parede do pneu cortada duas vezes pela palavra "Guri". Sem suspensão. A escala nominal é 1:55 e o comprimento total é de aproximadamente 74 mm. Cerca de 67 g. Este modelo representa um veículo todo-o-terreno, possivelmente baseado no Unimog 406 (U65 ¹, "65" a denotar a potencia em PS) de 1963, com um peso bruto 2650 kg (5840 lb) e equipado com o motor Mercedes-Benz OM 312.954 de 4580 cm³, 48 kW (65 hp). Podia atingir uma velocidade máxima de cerca de 65 km/h. 

Este Mercedes Unimog, feito pela Poliguri, baseada no Cacém, perto de Lisboa, é um modelo bastante apelativo. Vem com um chassis razoavelmente detalhado e com eixos robustos. A qualidade da pintura depende da cor utilizada e o acabamento varia entre o acetinado, nos exemplares em amarelo, e o brilhante, nos exemplares em verde. A tinta amarela é por vezes aplicada com pouca espessura. Este modelo envelhece bem, mas em exemplares brincados, por vezes, os espelhos retrovisores e o "snorkel" estão ou partidos ou em falta. Tenho visto algumas transformações deste modelo para funções militares ou de combate a incêndios. Algumas dessas transformações realizadas por entusiastas são bastante elaboradas e de excelente qualidade, mas o seu valor é, em minha opinião, muito subjectivo. O Mercedes Unimog possui um dispositivo de reboque que lhe permite rebocar especificamente o atrelado de engate alto. Na série "Guri Kit", o Mercedes Unimog é mostrado no catálogo como parte das referências 700 G e 700 O. Como parte da referência 700 O, vem com um atrelado. Este veículo todo-o-terreno, o Mercedes Unimog, encontra-se na minha colecção sob os temas "Veículos Alemães" e "Veículos Todo-o-terreno".




Poliguri "Guri Carseries

The "Guri Car" series comprises at least 14 references, including the Unimog, several versions of the Mercedes-Benz TN, the Mercedes-Benz 200, the Fiat Uno and the Peugeot 405 Prototype. Check out other Poliguri references here. ● A série "Guri Car" compreende pelo menos 14 referências, incluindo o Unimog, diversas versões da Mercedes-Benz TN, o Mercedes-Benz 200, o Fiat Uno e o Peugeot 405 Prototype. Confira aqui outras referências da Poliguri.





Versions and color variants

Color variants that I know are yellow and green. A few yellow examples exhibit an orangey shade and some collectors consider these the "orange" variant. I have seen reference 701 only with white interiors. Always fitted with R16T wheels. Necessary corrections or additions to the above are welcome. ● 

As variantes de cores que conheço são amarelo ou verde. Alguns exemplares amarelos exibem um tom alaranjado e alguns coleccionadores consideram-nos a variante "laranja". Tenho visto a referência 701 apenas com interiores brancos. Sempre equipada com rodas R16T. Devidas correcções ou adições ao acima descrito são bem-vindas. ●


 
701 Green cab and cargo bed, black base.

 
701 Yellow cab and cargo bed, black base.

 
701 Orangey yellow cab and cargo bed, black base. The alleged "orange" variant.


How much?

Several readers have asked me to include the market value of the items described. In fact, and as most collectors will agree – an item is worth what someone is willing to pay for it. However, most collectors will also agree on average values, based on objective notions of relevance, scarcity and conservation. Therefore, and as I know that these requests for market values will not stop, I will occasionally include, not necessarily the market value, but rather, based on my perception of the markets over the last thirty years, the value that, hypothetically and at the time of publication, I am willing to pay for the item described. In this case, I will pay up to €12 for a Mercedes Unimog by Poliguri, loose and in good condition, or up to €20 if boxed and in perfect condition. ●

Vários leitores têm-me pedido para incluir o valor de mercado dos itens descritos. De facto, e como a maioria dos coleccionadores concordará – um item vale o que alguém está disposto a pagar por ele. No entanto, a maioria dos coleccionadores também concordará com valores médios, baseados em noções objectivas de relevância, de escassez e de conservação. Assim sendo, e como sei que esses pedidos por valores de mercado não vão parar, passo a incluir ocasionalmente, não forçosamente o valor de mercado, mas sim, e baseado na minha percepção dos mercados ao longo dos últimos trinta anos, o valor que, hipoteticamente e no momento da publicação, estou disposto a pagar pelo item descrito. Neste caso, pagarei até 12 € por um Mercedes Unimog da Poliguri, avulso e em bom estado, ou até 20 € se estiver na caixa em perfeito estado. ●

Below, an image originally published on the website "MY POLIGURI COLLECTION". The second image was also shot in 2015, but not published. | Abaixo, uma imagem originalmente publicada no website "MY POLIGURI COLLECTION". A segunda imagem foi igualmente obtida em 2015, mas não publicada.




Inspiration
 
 

The 1:55th scale model made by Poliguri in the 1980s and its inspiration, the Mercedes-Benz Unimog 406. Here we see a cabrio version showing its all-terrain capabilities in Germany "on the Sauberg testing grounds, in 1970". Despite the obvious liberties taken with proportions and details, I think the "character" of the "Mog" is there. And, as the prototype, the miniature is robustly built – and made to last under all conditions. Photo of the Mercedes-Benz Unimog 406 courtesy of © Mercedes-Benz AG. Photo preserved in the Mercedes-Benz Classic Archives. ●

O modelo à escala 1:55 feito pela Poliguri nos anos oitenta e a sua inspiração, o Mercedes-Benz Unimog 406. Aqui vemos uma versão cabrio a demonstrar as suas aptidões em todo-o-terreno na Alemanha "no campo de testes de Sauberg, em 1970". Apesar das óbvias liberdades tomadas com proporções e detalhes, penso que o "carácter" do "Mog" está lá. E, como o protótipo, a miniatura é construída de maneira robusta – e feita para durar em todas as condições. Foto do Mercedes-Benz Unimog 406 cortesia © Mercedes-Benz AG. Foto preservada nos Mercedes-Benz Classic Archives. ●





● References

Tales of Toy Cars | "Portugal Presents Poliguri"
MY POLIGURI COLLECTION | "Brief Introduction to Poliguri"
MY POLIGURI COLLECTION | "Breve Introdução à Poliguri"
MY POLIGURI COLLECTION | "Poliguri – Types of Wheels
THE UNIMOG MODEL DATABASE | "Poliguri (P)
Wikipedia | "Unimog
Wikipedia | "Unimog 406
Unimog-Club Gaggenau | "Homepage
Facebook | "UNIMOGS PORTUGAL

1 mm → 0.039 in 
1 g → 0.035 oz  
1 kg → 2.205 lb avdp
1 kW → 1,360 hp (metric)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon 
 

● How does a "real" Unimog 406 looks like? Sadly, I didn't find any interesting video review on this version. But check it here, an early Unimog promotional film, on this video retrieved from the Unimog Community.





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