Tomica – Citroën H Truck "Gitanes"


Scale model of a panel van, the Citroën H Truck, made by Tomica. This example is reference F17, included in the "Tomica Foreign" series. It is made in Japan, possibly in 1979. Metal body painted in blue, with "GITANES" lettering on the sides. Black plastic base. Glazing represented in transparent plastic. Interior details in red plastic. Plastic wheels with "chrome" details simulating the rims. With suspension. Opening rear doors. License plate "5075". The nominal scale is 1:71 and the overall length is approximately 2.5 in. About 1.4 oz. This model is possibly based on a 1978 Citroën H destined to the Japanese market, featuring front hinged cab doors, and equipped with the 1946 cm³, 37,5 kW (51 hp ¹) Indenor XDP 4.88 diesel engine. It could reach a top speed of around 53 mph.

For many people of my generation, in Portugal the Citroën H remains associated with the "carros-peixaria" (or "fishmonger vans") of the SAPP, Serviço de Abastecimento de Peixe ao País (which can be translated as the Fish Supply Service to the Country), or the vehicles of the SBI, the Serviço de Bibliotecas Itinerantes, created by the Calouste Gulbenkian Foundation. In both cases, the chosen version seems to be the HY van, 1500 kg payload ², with a generous 4,55 m² of interior space adapted to the respective functions. I especially remember the "carros-peixaria", its two counters, the suspended scale, the way they were always pouring water somewhere, its characteristic smell, the resourceful fishmonger and the animation around her – the smiling faces. Perhaps because I had so many books at home, I never made proper use of the traveling libraries, supposedly with a capacity for around 2000 books. I always visited them out of curiosity. Launched in 1979, the Tomica model adequately represents the Citroën H (HY). Some compromises in detail, such as the oversized ribbed elements, are understandable. On the other hand, Tomica goes so far as to include the characteristic engine cover in the cabin interior. As usual with Tomica, the build quality is excellent.
 
This panel van, the Citroën H Truck, is in my collection under the theme "French Vehicles" and "Vans & Pickup Trucks".


Modelo à escala de um furgão, o Citroën H Truck, feito pela Tomica. Este exemplar é a referência F17, incluída na série "Tomica Foreign". É feito no Japão, possivelmente em 1979. Carroçaria em metal pintada em azul, com inscrições "GITANES" nas laterais. Base em plástico preto. Vidros representados em plástico transparente. Detalhes interiores em plástico vermelho. Rodas em plástico com detalhes "cromados" a simular as jantes. Com suspensão. Abre as portas traseiras. Matrícula "5075". A escala nominal é 1:71 e o comprimento total é de aproximadamente 64 mm. Cerca de 41 g. Este modelo é possivelmente baseado no Citroën H de 1978 destinado ao mercado japonês, dispondo de portas com dobradiças à frente e equipado com o motor diesel Indenor XDP 4.88, com 1946 cm³ e 37,5 kW (51 hp ¹). Podia atingir uma velocidade máxima de cerca de 85 km/h.

Para muitas pessoas da minha geração, em Portugal o Citroën H permanece associado aos "carros-peixaria" do SAPP, Serviço de Abastecimento de Peixe ao País, ou aos veículos do SBI, Serviço de Bibliotecas Itinerantes, criado pela Fundação Calouste Gulbenkian. Em ambos os casos, a versão escolhida parece ser o furgão HY, carga útil de 1500 kg ², com o generoso espaço interior de 4,55 m² adaptado às respectivas funções. Recordo-me sobretudo dos "carros-peixaria", dos seus dois balcões, da balança suspensa, de estarem sempre a verter água por algum sítio, do seu cheiro característico, da expedita peixeira e da animação à sua volta – dos sorrisos. Talvez por ter tantos livros em casa, nunca utilizei devidamente as bibliotecas itinerantes, supostamente com capacidade para cerca de 2000 livros. Visitei-as sempre por curiosidade. Lançado em 1979, o modelo Tomica representa adequadamente o Citroën H (HY). Alguns compromissos no detalhamento, como o sobredimensionamento dos elementos canelados, são compreensíveis. Por outro lado, a Tomica vai ao pormenor de incluir no interior a característica tampa do motor na cabina. Como de costume com a Tomica, a qualidade de construção é excelente.

Este furgão, o Citroën H Truck, encontra-se na minha colecção sob o tema "Veículos Franceses" e "Carrinhas & Camionetas".  


¹  "Citroën", 1978 catalog for the Japanese market.
²  Some sources indicate the H version, with a payload of 1200 kg, in the SBI fleet. Given that the H version gives way to the HY at the end of 1958, it is plausible that the first 15 vehicles of the SBI fleet, delivered in that year, are of the H version. As for the SAPP fleet vehicles, delivered from 1966 or 1967, several sources indicate that they would be all, or almost all, of the HY version. Perhaps a "citroëniste" can shed some light on this topic. | Algumas fontes indicam a versão H, com uma carga útil de 1200 kg, na frota SBI. Dado que a versão H dá lugar à HY no final de 1958 é plausível que os primeiros 15 veículos da frota SBI, entregues nesse ano, sejam da versão H. Quanto aos veículos da frota SAPP, entregues a partir de 1966 ou 1967, várias fontes indicam que seriam todos, ou quase todos, da versão HY. Talvez um "citroëniste" possa trazer alguma luz sobre este tema.  


Tomica "Foreign" series

The "Foreign" series comprises many references and variations depicting non-Japanese vehicles. ● A série "Foreign" (estrangeira) compreende muitas referências e variantes retratando veículos não-japoneses.

Item

Reference

Scale

Made

Citroën H Truck  

Panel van

F17 

1:71

1979–?


 

Versions and color variants

The Citroën H Truck is included in several series and can be found in numerous versions and color variants. Corrections or additions to the previously described are welcome. ● O Citroën H Truck está incluído em diversas séries e pode ser encontrado em numerosas versões e variantes de cor. Correcções ou adições ao previamente descrito são bem-vindas.

 
F17 Blue, "GITANES" lettering on the sides.

How much?

Several readers have asked me to include the market value of the items described. In fact, and as most collectors will agree – an item is worth what someone is willing to pay for it. However, most collectors will also agree on average values, based on objective notions of relevance, scarcity and conservation. Therefore, and as I know that these requests for market values will not stop, I will occasionally include, not necessarily the market value, but rather, based on my perception of the markets over the last thirty years, the value that, hypothetically and at the time of publication, I am willing to pay for the item described. In this case, I will pay up to €24 for a Citroën H Truck by Tomica, loose and in good condition, or up to €40 if boxed and in perfect condition. ●

Vários leitores têm-me pedido para incluir o valor de mercado dos itens descritos. De facto, e como a maioria dos coleccionadores concordará – um item vale o que alguém está disposto a pagar por ele. No entanto, a maioria dos coleccionadores também concordará com valores médios, baseados em noções objectivas de relevância, de escassez e de conservação. Assim sendo, e como sei que esses pedidos por valores de mercado não vão parar, passo a incluir ocasionalmente, não forçosamente o valor de mercado, mas sim, e baseado na minha percepção dos mercados ao longo dos últimos trinta anos, o valor que, hipoteticamente e no momento da publicação, estou disposto a pagar pelo item descrito. Neste caso, pagarei até 24 € por um Citroën H Truck da Tomica, avulso e em bom estado, ou até 40 € se estiver na caixa em perfeito estado. ●


● References

Wikipedia | "Tomica
Wiki | "Tomica
Wikipedia | "Citroën H Van"   
Citroënët | "The H Van"  
CitroMuseum | "TYPE HY de 1982
Les Amis du Type H | "Accueil"   

1 mm → 0.039 in
1 g → 0.035 oz 
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon


● How does a "real" Citroën H looks and sounds like? Check it here, a few lovely examples "adopted" by Joël Le Conte, on this video retrieved from TéVi.tv.





Comments

Popular posts from this blog

Hot Wheels – '57 Plymouth Fury

Brumm – Bugatti "Brescia"

Hot Wheels – 1/4 Mile Coupe