Guisval – Audi Quattro "Rallye"
Scale model of a race car, the Audi Quattro "Rallye" ¹, made by Guisval. This example is reference 16, included in the "Campeón" series. It is made in Spain in 1983. Metal body painted in white, with decals applied on the hood and sides. Black plastic rear wing. Black plastic base. Glazing represented in green tinted transparent plastic, with details molded in. Interior details in yellowish-white plastic. Plastic wheels with "chromed" rim details. No suspension. Opening front doors (decals must be cut to open the doors). The nominal scale seems to be 1:58 and the overall length is approximately 3 in. About 1.3 oz. This model represents a race car, the Audi Quattro A2, number "8" in the 1983 "Rothmans Acropolis Rally ", equipped with the 2135 cm³ Audi engine and developing up to 272 kW (370 hp). Driven by Stig Blomqvist–Björn Cederberg, this Group B car finishes 3rd, being the sole survivor of the Audi Sport team.
In the seventies and eighties I am a kid fascinated by the rally world. If, by chance, the live broadcast (via radio!) of one of the "Rally de Portugal" qualifiers coincides with classes at school, the choice is obvious. I am fascinated by the toughness of the stages, the character of some drivers, the ferocity of the duels and, already in the eighties, the exorbitant power of the Group B cars, which seems to have no limits. It is in this state, affected by this fever, that I come across in Spain with the Audi Quattro "Rallye" made by Guisval. In seconds, the beautiful display case is on the counter, bound for Portugal. The model presents itself with an appropriate stance, is well proportioned and detailed and offers us the rear lights in transparent red plastic. The decor, simplified, is not far from the original, despite the change from gray to blue in a portion of the stripes, as well as the rear wing, black instead of white. As for the interior, it is very detailed – with four comfortable seats... However, nothing to say – Guisval also produces the Audi Quattro in the road version and it would be too much to expect a different interior for the "Rallye" version. Sadly, on this model too, opening the doors requires cutting the decals – in this case, after a few years and given the progressive misalignment of the doors, it was necessary to cut them meticulously with an X-Acto. From the end of the nineties and for reasons that some will understand, I lost all interest in rally events – this little model preserves the memory of when things were very different. This race car, the Audi Quattro "Rallye", is in my collection under the theme "German Vehicles" and "Race Cars". ●
Modelo à escala de um carro de corrida, o Audi Quattro "Rallye" ¹, feito pela Guisval. Este exemplar é a referência 16, incluída na série "Campeón". É feito em Espanha em 1983. Carroçaria em metal pintada em branco, com decalques aplicados no "capot" e nas laterais. Asa traseira em plástico preto. Base em plástico preto. Vidros representados em plástico verde transparente, com detalhes moldados. Detalhes interiores em plástico branco-amarelado. Rodas em plástico com detalhes "cromados". Sem suspensão. Abre as portas (os decalques têm de ser cortados para abrir as portas). A escala nominal parece ser 1:58 e o comprimento total é de aproximadamente 76 mm. Cerca de 37 g. Este modelo representa um carro de corrida, o Audi Quattro A2, número "8" no "Rothmans Acropolis Rally" de 1983, equipado com o motor Audi de 2135 cm³ e desenvolvendo até 272 kW (370 hp). Conduzido por Stig Blomqvist–Björn Cederberg, este carro do Group B termina em terceiro, sendo o único sobrevivente da equipa Audi Sport.
Nos anos setenta e oitenta sou um miúdo fascinado pelo mundo dos "rallies". Se, porventura, a transmissão em directo (via rádio!) de uma das classificativas do "Rally de Portugal" coincide com aulas na escola, a escolha é óbvia. Fascina-me a dureza das etapas, o carácter de alguns pilotos, a ferocidade dos duelos e, já nos anos oitenta, a exorbitante potência dos carros do Grupo B, que parece não ter limites. É neste estado, acometido por esta febre, que me deparo em Espanha com o Audi Quattro "Rallye" feito pela Guisval. Em segundos a bonita caixa-vitrina está no balcão, com destino a Portugal. O modelo apresenta-se com uma postura adequada, é bem proporcionado e detalhado e brinda-nos com as luzes traseiras em plástico vermelho transparente. A decoração, simplificada, não anda longe da original, apesar da troca do cinzento pelo azul numa porção das faixas, assim como a asa traseira, preta em vez de branca. Quanto ao interior, é bem detalhado – com quatro confortáveis assentos... Todavia, nada a dizer – a Guisval produz igualmente o Audi Quattro na versão de estrada e seria esperar demasiado, um interior diferente para a versão "Rallye". Tristemente, também neste modelo a abertura das portas obriga ao corte dos decalques – neste caso, após alguns anos e face ao progressivo desalinhamento das portas, foi necessário cortá-los meticulosamente com um X-Acto. A partir do final dos anos noventa e por razões que alguns entenderão, perco todo o interesse nas provas de "rally" – este pequeno modelo preserva a memória de quando as coisas eram muito diferentes. Este carro de corrida, o Audi Quattro "Rallye", encontra-se na minha colecção sob os temas "Veículos Alemães" e "Carros de Corrida". ●
¹ Guisval identifies this reference as AUDI QUATTRO RALLYE. After reviewing several catalogs of the manufacturer, in the context of this publication I choose to designate this reference as Audi Quattro "Rallye". | A Guisval identifica esta referência como AUDI QUATTRO RALLYE. Depois de analisar diversos catálogos do fabricante, no contexto desta publicação escolho designar esta referência como Audi Quattro "Rallye".
Guisval "Campeón" series
The "Campeón" series comprises a wide choice of vehicles, from trucks to sports cars, with a perceptible emphasis on rally versions. ● A série "Campeón" compreende uma ampla escolha de veículos, desde camiões a carros desportivos, com uma ênfase perceptível nas versões de "rally".
Item |
Reference |
Scale |
Made |
Audi
Quattro "Rallye" Race Car |
16 |
[1:58] |
1983 |
Versions and color variants
As far as I know, the Audi Quattro "Rallye" is only released in white. There is a road version, but with a different reference number. Necessary corrections or additions to the above are welcome. ●
Tanto quanto sei, o Audi Quattro "Rallye" é apenas lançado em branco. Existe uma versão de estrada, mas com um número de referência diferente. Devidas correcções ou adições ao acima descrito são bem-vindas. ●
16 White.
Below, three images originally published on the website "MY POLIGURI COLLECTION". ● Em baixo, três imagens originalmente publicadas no website "MY POLIGURI COLLECTION". ●
At the 1983 Acropolis Rally, things are not going well for the Audi Sport team. With the retirements of Mouton and Mikkola, it's up to Blomqvist to face the tough battle with Alén and Röhrl's Lancia 037s. In the images, Blomqvist during the last stage, defending the third place. ● No Rally Acropolis de 1983, as coisas não estão a correr bem para a equipa Audi Sport. Com os abandonos de Mouton e Mikkola, cabe a Blomqvist a dura batalha com os Lancia 037 de Alén e Röhrl. Nas imagens, Blomqvist durante a última etapa, a defender o terceiro lugar. ●
● References
Wikipedia | "Guisval"
Miniaturas en Metal | "Guisval"
Patrick’s Vintage Guisval Collection | "Serie CAMPEON 1983-1985"
Wikipedia | "Audi Quattro"
Wikipedia | "Group B"
Rally Group B Shrine | "Audi Quattro A1/A2 (Group 4/B)"
Wikipedia | "Acropolis Rally"
eWRC–RESULTS | "30. Rothmans Acropolis Rally 1983"
Wikipedia | "Stig Blomqvist"
1 mm → 0.039 in
1 g → 0.035 oz
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
● How does a "real" Audi Quattro A2 looks and sounds like? Check it here, precisely number "8" (along with the gourgeous Lancia 037) in the 1983 "Rothmans Acropolis Rally ", on this video retrieved from VHS Rallies.
Comments
Post a Comment