Solido – Renault 40 cv Berline 1925


Scale model of an automobile, the Renault 40 cv Berline 1925, made by Solido. This example is reference 59 ¹, included in the "Âge d'or" series. It is made in France from 1977 to 1992. This example was purchased new in the early 1980s. Metal body painted in yellow with a beige top (textured plastic, simulating canvas). Metal base painted in black, comprising in a single element the fenders, running boards and a reproduction of the chassis. Spare tires mounted on the running boards. Plastic windshield with "glazing" and a spotlight mounted on the left side pillar. Interior details in plastic, including the black steering wheel and gray seats. Trunk in gray plastic. Rubber tires (detailed with shoulder blocks), "chrome" plastic spoked rims. With suspension on each axle. Opening hood, revealing the detailed engine. Removable plastic top. In the packaging, we find five sets of pre-cut license plates (USA, GB, F, I and D) on self-adhesive paper. The nominal scale is 1:43 and the overall length is approximately 4.9 in. About 4.6 oz. This model represents an automobile, a Renault 40 cv Type NM Berline, built in 1925 ² and equipped with a Renault 6-cylinder in-line engine with 9123 cm³ and around 150 hp (110 kW). The maximum speed was approximately 62 mph.

Even at 1:43 scale, the 1925 Renault 40 cv Berline 1925 is an imposing car. It was the first of my "Âge d'or" models and love at first sight. I was enchanted by, among other details, the peculiar opening of the hood revealing the huge six-cylinder engine and, above all, the independent suspension on each axle. In general, the proportions of the Type NM seem correct to me, the casting is of good quality and well finished and the paintwork is well applied. The interior reveals a good number of details (especially if we carefully remove the top) and includes a representation of the dashboard on self-adhesive paper. In the packaging, we find five sets of pre-cut license plates (USA, GB, F, I and D), also on self-adhesive paper. Unfortunately, in the eighties this beautiful model loses one of the features I most appreciated – the suspension. Fortunately, the imposing, austere but solemn appearance, remained untouched. This automobile, the Renault 40 cv Berline 1925, is in my collection under the themes "French Vehicles" and "Automobiles".


Modelo à escala de um automóvel, o Renault 40 cv Berline 1925, feito pela Solido. Este exemplar é a referência 59 ¹, incluída na série "Âge d'or". É feito em França de 1977 a 1992. Este exemplar foi comprado novo no início dos anos oitenta. Carroçaria em metal pintada em amarelo, com capota bege (plástico texturado, a simular lona). Base em metal pintada em preto, compreendendo num só elemento os pára-lamas, estribos e a reprodução do chassis. Pneus sobresselentes montados sobre os estribos no lado direito. Pára-brisas de plástico com "vidros" e com um holofote montado no pilar esquerdo. Detalhes interiores em plástico, compreendendo o volante em preto e os assentos em cinzento. Pneus em borracha (detalhados com blocos de ombro), jantes raiadas em plástico "cromado". Com suspensão em cada eixo. Abre o "capot", revelando o motor detalhado. Capota amovível em plástico. Na embalagem, encontramos cinco conjuntos de matrículas pré-cortadas (USA, GB, F, I e D) em papel autocolante. A escala nominal é 1:43 e o comprimento total é de aproximadamente 125 mm. Cerca de 130 g. Este modelo representa um automóvel, um Renault 40 cv Type NM Berline construído em 1925 ² e equipado com um motor Renault de 6 cilindros em linha com 9123 cm³ e cerca de 150 hp (110 kW). A velocidade máxima era de aproximadamente 100 km/h. 

Mesmo à escala 1:43, o Renault 40 cv Berline 1925 é um automóvel imponente. Foi o primeiro dos meus modelos "Âge d'or" e um amor à primeira vista. Encantava-me, entre outros detalhes, a peculiar abertura do "capot" revelando o enorme motor de seis cilindros e, sobretudo, a suspensão independente em cada eixo. De uma forma geral, as proporções do Type NM parecem-me correctas, o molde é de boa qualidade e bem acabado e a pintura bem aplicada. O interior revela-nos um bom número de detalhes (sobretudo se removermos cuidadosamente a capota) e inclui a representação do "tablier" em papel autocolante. Na embalagem, encontramos cinco conjuntos de matrículas pré-cortadas (USA, GB, F, I e D), também em papel autocolante. Infelizmente, nos anos oitenta este belo modelo perde uma das características que mais apreciava – a suspensão. Felizmente, a aparência imponente, austera mas solene, permaneceu intocada. Este automóvel, o Renault 40 cv Berline 1925, encontra-se na minha colecção sob os temas "Veículos Franceses" e "Automóveis".


¹  Presented in 1977 as 59, "Nouveauté". In the 1980 catalog, it becomes 4059, remaining available until 1992. ● Apresentado em 1977 como 59, "Nouveauté". No catálogo de 1980, passa a ser 4059, permanecendo disponível até 1992.
²  Presented in 1925, available to customers from 1926 to 1928. As a note of interest, the commercial designation can appear on official documents and contemporary ads as "Renault 40 cv", "Renault 40 CV" or "Renault 40CV". ● Apresentado em 1925, disponível para clientes de 1926 a 1928. Como nota de interesse, a designação comercial pode aparecer em documentos oficiais e anúncios contemporâneos como “Renault 40 cv”, “Renault 40 CV” ou “Renault 40CV”.


Solido "Âge d'or"

The "Âge d'or" series comprises "Les plus célèbres voitures de 1920 à 1940 à l’échelle 1/43éme, en métal." ● A série "Âge d'or" compreende "As mais célebres viaturas de 1920 a 1940 à escala 1/43, em metal."

Item

Reference

Scale

Made

Renault 40 cv Berline 1925

Automobile

59

1:43

1977–1979  

Renault 40 cv Berline 1925

 

4059

1:43

1980–1992 

Any corrections or additions are welcome.




Which reference?

Presented in the 1977 catalog as 59, "Nouveauté", the Renault 40 cv Berline 1925 features double suspension and opening hood, revealing a detailed engine. In the 1980 catalog, it becomes 4059, remaining available until 1992. Along the way and presumably to reduce production costs, it loses the double suspension mechanism, possibly in 1983. In spite of being presented in the catalog as reference 59, later 4059, all my models come clearly marked in relief on the base as "REF 149", "2/67" or as "Nº 4149", "9/83", 149 being the reference number associated with the Renault 40 cv [Landaulet], available since 1967. It is therefore reasonable to assume that on both occasions and presumably to reduce production costs, Solido used the previous available base on the following variation. This practice, also seen on other manufacturers, can occasionally confuse sellers and collectors when identifying their models. Furthermore, regarding packaging, it is also possible to find the reference 4059 on the 4149 plinth. ●

Apresentado no catálogo de 1977 como 59, “Nouveauté”, o Renault 40 cv Berline 1925 traz suspensão dupla e "capot" que abre, revelando um motor detalhado. No catálogo de 1980, passa a ser 4059, permanecendo disponível até 1992. Ao longo do caminho e presumivelmente para reduzir custos de produção, perde o mecanismo de dupla suspensão, possivelmente em 1983. Apesar de ser apresentado no catálogo como referência 59, posteriormente 4059, todos os meus modelos vêm claramente marcados em relevo na base como "REF 149", "2/67" ou como "Nº 4149", "9/83", sendo 149 a referência associada ao Renault 40 cv [Landaulet], disponível desde 1967. É portanto razoável supor que em ambas as ocasiões e presumivelmente para reduzir os custos de produção, a Solido utilizou a base anteriormente disponível na variação seguinte. Esta prática, também observada em outros fabricantes, pode ocasionalmente confundir vendedores e coleccionadores na identificação dos seus modelos. Para mais, no que respeita à embalagem, é também possível encontrar a referência 4059 sobre o plinto da 4149. ●


Versions and color variants

As far as I know, in addition to the versions with or without suspension, there are a good number of paint and top variants on this reference. Any corrections or additions are welcome. ● 

Tanto quanto julgo saber, para além das versões com ou sem suspensão, existe um bom número de variantes de pintura e capota nesta referência. Devidas correcções ou adições são bem-vindas. ●


 
59 Yellow and black, with beige top. Gray seats. Chrome rims. With suspension.

 
4059 Golden brown and brown, with black top. Black seats. Chrome rims. No suspension.


How much?

Several readers have asked me to include the market value of the items described. In fact, and as most collectors will agree – an item is worth what someone is willing to pay for it. However, most collectors will also agree on average values, based on objective notions of relevance, scarcity and conservation. Therefore, and as I know that these requests for market values will not stop, I will occasionally include, not necessarily the market value, but rather, based on my perception of the markets over the last thirty years, the value that, hypothetically and at the time of publication, I am willing to pay for the item described. In this case, I will pay up to €12 for a Renault 40 cv Berline 1925 by Solido, loose and in good condition, or up to €20 if boxed and in perfect condition. ●


Vários leitores têm-me pedido para incluir o valor de mercado dos itens descritos. De facto, e como a maioria dos coleccionadores concordará – um item vale o que alguém está disposto a pagar por ele. No entanto, a maioria dos coleccionadores também concordará com valores médios, baseados em noções objectivas de relevância, de escassez e de conservação. Assim sendo, e como sei que esses pedidos por valores de mercado não vão parar, passo a incluir ocasionalmente, não forçosamente o valor de mercado, mas sim, e baseado na minha percepção dos mercados ao longo dos últimos trinta anos, o valor que, hipoteticamente e no momento da publicação, estou disposto a pagar pelo item descrito. Neste caso, pagarei até 12 € por um Renault 40 cv Berline 1925 da Solido, avulso e em bom estado, ou até 20 € se estiver na caixa em perfeito estado. ●



Simplified version of the Renault 40 hp Berline, without suspension and where the trunk remained at home. A note about the second image – with limited time and hundreds of photographs ahead, it is not always possible to detect and correct some errors. Sometimes, it is necessary to immobilize the model with a small rubber chock placed next to the tire or between the tire and the fender. In this case, the chock moved out of position and was blatantly visible. At least, it did its job. A photo to replace as soon as possible. ● 

Versão simplificada do Renault 40 cv Berline, sem suspensão e onde a bagageira ficou em casa. Uma nota sobre a segunda imagem – com o tempo limitado e centenas de fotografias pela frente, nem sempre é possível detectar e corrigir alguns erros. Por vezes, é necessário imobilizar o modelo com um pequeno calço em borracha colocado junto ao pneu ou entre o pneu e o pára-lamas. Neste caso, o calço saiu da posição e ficou despudoradamente visível. Pelo menos, cumpriu a sua função. Uma foto para substituir assim que possível. ●



● References

Wikipedia | "Solido"
Wikipedia | "Renault"
Wikipedia | "Renault 40CV" fr-FR
Wikipedia | "Renault 40CV des Recordsfr-FR
Solido | "Solido" catalogs from 1976 to 1993
Planète Renault | "La 40cv des grands seigneurs"
L'Automobile Ancienne | "Renault 40CV (1908-1928)" Rik Hoving 2015 
Motor Legend | "RENAULT 40 CV des Records" Gilles Bonnafous 2003 
Custom Car Chronicle | "Appleton spotlights When? Where? Who?" Rik Hoving 2015 

1 mm → 0.039 inch 
1 g → 0.035 oz 
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon 
1 m → 3.281 ft 
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in


●  How does a "real" Renault 40 cv Berline 1925 looks and sounds like? Sadly I didn’t find any good quality footage on this model. 

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