Brumm – Locomobile "Old 16"
Scale model of a race car, the Locomobile "Old 16" ¹, made by Brumm. This example is reference r20, included in the "Serie Oro". It is made in Italy. This is an early 1980s example. Metal body painted in grayish blue. Racing number "16" printed on the radiator grille and applied as a decal to the sides of the hood and fuel tank. Metal base painted in grayish blue, replicating the chassis. On the chassis, partial reproduction, in gray plastic, of the engine and gearbox. Spare tire mounted at the rear, attached to the fuel tank. Details of the cockpit in plastic, including the steering wheel in black (metal column) and the seats in black and grayish blue. Firewall (with reproduction of the dashboard) and floor in textured brown plastic suggesting wood. Detailed rubber tires, brown plastic spoked wheels with axle nuts in "brass". No suspension. Hood safety straps detailed in plastic. The nominal scale is 1:43 and the overall length is approximately 3.7 in. About 2.2 oz. This model represents a race car, the Locomobile "Old 16" from 1906/1908, equipped with a 4-cylinder in-line engine with 1032.1 cu in and 120 hp (89 kW). Top speed was approximately 100 mph.
Participant in the 1906 "Vanderbilt Cup", driven by Joe Tracy (+mechanic Al Poole) and displaying the number "9", this powerful Locomobile will be tormented throughout the race by successive tire punctures. After not taking place in 1907 for public safety reasons, the "Vanderbilt Cup" returns in 1908, as does the Locomobile, now with number "16" and driven by George Robertson (+mechanic Glenn Ethridge). Despite two punctures, the last just 18 miles from the finish line, the result will be an epic victory, covering the 250 miles of the race in 4 hours and 48 minutes at an average speed of 64.8 mph. It will be the first time that an American driver wins an international race behind the wheel of an equally American car. The "Old 16" still exists and can be admired at The Henry Ford Museum in Dearborn, Michigan.
Whether or not you have a particular interest in the early history of the automobile, the Locomobile "Old 16" reproduced in 1:43 by Brumm is a model worth considering. Overall, it captures the spirit of its prototype, including interesting details like the drive chains (static) connected to the shaft coming from the gearbox. However, I am intrigued by the detailing of the dashboard and seats and the presence of the horn. On the other hand, some elements, such as the chassis, with a wheelbase 5 mm longer than expected, seem reminiscent of other Brumm models. The light grayish blue paint chosen by Brumm raises inconclusive debate among several experts – and I can add nothing. Regarding the conservation of the miniature, after around forty years yellowing begins to be noticed on the decals – but nothing dramatic. In short, an interesting model for the collector who wants to illustrate the amazing evolution of motor sport. This race car, the Locomobile "Old 16", is in my collection under the themes "American Vehicles", "Race Cars" and "Automobiles". ●
Modelo à escala de um carro de corrida, o Locomobile "Old 16" ¹, feito pela Brumm. Este exemplar é a referência r20, incluída na "Serie Oro". É feito em Itália. Este é um exemplar do início dos anos oitenta. Carroçaria em metal pintada em azul acinzentado. Número de corrida "16" impresso na grelha do radiador e aplicado como decalque nas laterais do "capot" e do tanque de combustível. Base em metal pintada em azul acinzentado, reproduzindo o chassis. No chassis, reprodução parcial, em plástico cinzento, do motor e da caixa de velocidades. Pneu sobresselente montado à retaguarda, preso ao tanque de combustível. Detalhes do "cockpit" em plástico, compreendendo o volante em preto (coluna em metal) e os assentos em preto e azul acinzentado. Antepara (com reprodução do "tablier") e piso em plástico castanho texturado a sugerir madeira. Pneus em borracha, detalhados, jantes raiadas em plástico castanho com porcas dos eixos em "latão". Sem suspensão. Correias de segurança do "capot" detalhadas em plástico. A escala nominal é 1:43 e o comprimento total é de aproximadamente 95 mm. Cerca de 61 g. Este modelo representa um carro de corrida, o Locomobile "Old 16" de 1906/1908, equipado com um motor de 4 cilindros em linha com 16913 cm³ e 120 hp (89 kW). A velocidade máxima era de aproximadamente 161 km/h.
Participante na "Vanderbilt Cup" de 1906, pilotado por Joe Tracy (+mecânico Al Poole) e exibindo o número "9", este poderoso Locomobile será atormentado ao longo da prova por sucessivos furos nos pneus. Depois de não se realizar em 1907 por razões de segurança pública, a "Vanderbilt Cup" regressa em 1908, assim como o Locomobile, agora com o número "16" e pilotado por George Robertson (+mecânico Glenn Ethridge). Apesar de dois furos, o último a apenas 30 km da linha de chegada, o resultado será uma épica vitória ao percorrer os 402 km da prova em 4 horas e 48 minutos a uma velocidade média de 104,3 km/h. Será a primeira vez que um piloto americano vence uma prova internacional ao volante de um carro igualmente americano. O "Old 16" ainda existe e pode ser admirado no The Henry Ford Museum, em Dearborn, Michigan.
Tenha-se ou não um particular interesse pelos primeiros tempos da história do automóvel, o Locomobile "Old 16" reproduzido a 1:43 pela Brumm é um modelo a considerar. De uma forma geral, capta o espírito do seu protótipo, incluindo interessantes detalhes como as correntes de transmissão (estáticas) ligadas ao veio saído da caixa de velocidades. Todavia, intrigam-me o detalhamento do "tablier" e dos assentos e a presença da buzina. Por outro lado, alguns elementos, como o chassis, com um entreeixos 5 mm mais longo que o esperado, parecem-me reminiscentes de outros modelos da Brumm. A pintura em azul acinzentado claro escolhida pela Brumm, suscita debate inconclusivo entre diversos especialistas – e nada posso acrescentar. No que respeita à conservação da miniatura, ao fim de cerca de quarenta anos começa a notar-se o amarelecimento nos decalques – mas nada de dramático. Em suma, um modelo interessante para o coleccionador que pretenda ilustrar a espantosa evolução do desporto automóvel. Este carro de corrida, o Locomobile "Old 16", encontra-se na minha colecção sob os temas "Veículos Americanos", "Carros de Corrida" e "Automóveis". ●
¹ Also "Locomobile «Old 16»", as shown in the catalog or "Locomobile Old 16" as shown in the box.
Brumm "Serie Oro"
Item |
Reference |
Scale |
Made |
Locomobile "Old 16" Race Car |
r20 |
1:43 |
?–2001 |
Any corrections or additions are welcome.
Versions and color variants
As far as I know, there are no variants in this reference. In at least one catalog photo from the nineties, we see a different model to the one shown here – I assume it is a pre-production example used to illustrate the reference. Any corrections or additions are welcome. ●
Tanto quanto julgo saber, não existem variantes nesta referência. Em pelo menos uma foto de catálogo nos anos noventa, vemos um modelo diferente do que mostro aqui – suponho que seja um exemplar de pré-produção utilizado para ilustrar a referência. Devidas correcções ou adições são bem-vindas. ●
r20 Grayish blue. Black seats
● References
Wikipedia | "Brumm"
Wikipedia | "Locomobile Company of America"
Wikipedia | "Vanderbilt Cup"
The Henry Ford | "1906 Locomobile "Old 16" Race Car"
Wikipedia | "The Henry Ford"
Vanderbilt Cup Races | "Locomobile #16 (1908)"
Old Cars Weekly | "Old 16: America's First international racing champ" John Gunnell, 2020
1 mm → 0.039 inch
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon
1 m → 3.281 ft
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in
● How does a "real" Locomobile "Old 16" looks and sounds like? Sadly I didn’t find any good quality footage on this model. But check it out here, a more or less contemporary – and probably as noisy – American race car, a 1910 Buick Bug, on this video retrieved from Jay Leno's Garage.
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