Paulo Santos – Carris 303


Scale model of a streetcar, the Carris 303, made by Paulo Santos. This is a one-off example made in Portugal in 2003. Plastic body (plasticard) painted in yellow and white, dark brown roof. Ads printed on paper and applied to the sides. Plastic and resin chassis, painted in dark red. Glazing represented in transparent plastic, with painted details. Interior details in painted plastic, featuring plastic figurines. Originally fitted with a functional metal pole, presently with a plastic one from an Hongwell Amarélis model. Presently fitted with a non-motorized chassis (H0e). The nominal scale is 1:87 and the overall length is approximately 3.9 in. About 1.1 oz. This model was based on only two photos and reveals a fair number of imperfections and errors (including the automatic door at the rear!), but essentially represents a streetcar from the Carris 283–322 series, introduced in service in 1951¹–1963 and retired in 1992–1993. It had a Brill 21E truck fitted with two 25 hp (22 kW) GE 59 motors.

I never liked these streetcars from the Carris 283–322 series, nicknamed "boxes". As a kid, their low seats made it difficult for me to see out onto the bustling streets. In addition to their boxy lines, the automatic doors and, of course, the two headlights, made me consider them halfway between a streetcar and a bus – and they were slow. However, when they were taken out of service in the 1990s, I felt a sense of remorse for never having given them the attention they deserved. I clearly remember the last one I saw in service, looking sad, at Largo do Carmo. This Carris 303 is, in some ways, an unpretentious homage to these streetcars that I never liked and at night, when I see it in the layout – who would have thought – it never fails to "unbox" tender memories. 


Modelo à escala de um eléctrico, o Carris 303, feito por Paulo Santos. Trata-se de um exemplar único feito Portugal em 2003. Carroçaria em plástico (plasticard) pintada em branco e amarelo, tejadilho em castanho-escuro. Anúncios impressos em papel e aplicados nas laterais. Chassis em plástico e resina, pintado em vermelho escuro. Vidros representados em plástico transparente, com detalhes pintados. Detalhes interiores em plástico pintado, incluindo figurinhas em plástico. Originalmente equipado com vara de trolley em metal, funcional, actualmente com uma em plástico retirada de um modelo Hongwell Amarélis. Presentemente equipado com um chassis não motorizado (H0e). A escala nominal é 1:87 e o comprimento total é de aproximadamente 100 mm. Cerca de 30 g. Este modelo foi baseado em apenas duas fotos e revela um bom número de imperfeições e erros (incluindo a porta automática na retaguarda!), mas representa essencialmente um eléctrico da série Carris 283–322, introduzida em serviço em 1951¹–1963 e retirada em 1992–1993. Dispunha de um leito Brill 21E equipado com dois motores GE 59 de 25 hp (22 kW).

Nunca gostei destes eléctricos da série Carris 283–322, cognominados de "caixotes". Em miúdo, os seus assentos baixos dificultavam-me a vista para o exterior, para as ruas plenas de actividade. Além de que as suas linhas quadradas, as portas automáticas e, claro, os dois faróis, me faziam considerá-los a meio caminho entre o eléctrico e o autocarro – e eram lentos. Todavia, quando são retirados de serviço nos anos noventa, sinto-me invadir pelo remorso de nunca lhes ter dado a devida atenção. Lembro-me nitidamente do último que vi em serviço, com um ar tristonho, no Largo do Carmo. Este Carris 303 é, de alguma forma, uma despretensiosa homenagem a estes eléctricos de que nunca gostei e à noite, ao vê-lo na maqueta – quem diria – nunca deixa de "desencaixotar" ternas recordações. 


¹  1951, the fiftieth anniversary of the electrification of urban transportation in Lisboa. ● 1951, ano do cinquentenario da eletrificação dos transportes urbanos em Lisboa.


Paulo Santos

A collector of models and toys, I occasionally enjoy creating some unique pieces for my collection, like this Lisbon streetcar. ● Coleccionador de modelos e brinquedos, tenho ocasionalmente o gosto de criar algumas peças únicas para a minha colecção, como este eléctrico de Lisboa.

Item

Reference

Scale

Made

Carris 

Streetcar

n/a

1:87 (H0e)

2003





Versions

One-off model.


 

N/A White and yellow, dark brown roof, "Knorr" ads.


Dona Luísa was distracted by her friends at the café and now she is running to get to the streetcar stop, where there is no one else waiting – the strong wind doesn't help. Fortunately, the attentive driver noticed the situation in the rearview mirror and everything ended well. This series of lightweight streetcars was a regular feature on circular routes 10 and 11 that connected downtown Lisboa to the Graça neighborhood. I used both routes regularly until they closed. ●

A Dona Luísa distraiu-se com as amigas no café e agora corre para chegar à paragem do eléctrico, onde não se encontra mais ninguém à espera – o vento forte não ajuda. Felizmente, o guarda-freio, atento, apercebeu-se da situação pelo retrovisor e tudo acaba bem. Esta série de eléctricos ligeiros era presença habitual nas carreiras circulares 10 e 11 que faziam a ligação entre a baixa de Lisboa e o bairro da Graça. Utilizei regularmente ambas as carreiras até ao seu encerramento. ●


● References

Wikipedia | "Carris"
Wikipedia | "Carris" pt-PT
Wikipedia | "J. G. Brill"
Wikipedia | "Tram"
João de Azevedo | "Lisboa – 125 Anos sobre Carris" 1998
B. R. King and J. H. Price | "The Tramways of Portugal" 1995

1 mm → 0.039 inch 
1 g → 0.035 oz 
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon 
1 m → 3.281 ft 
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in


●  Film "As Rodas de Lisboa" (The Wheels of Lisboa), directed by António Lopes Ribeiro and Francisco Ribeiro and released in 1951 celebrating the fiftieth anniversary of the electrification of urban transportation in Lisboa. Retrieved from Pedro Alves.





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