Tomica – Porsche 928
Scale model of an automobile, the Porsche 928, made by Tomica. This example is reference F53, included in the "Tomica Foreign" series. It is made in Japan, possibly in 1977. Metal body painted in red. Metal base, unpainted. Glazing represented in green transparent plastic with details molded in the windshield and rear window. Interior details in cream plastic. Plastic wheels with "chrome" details simulating the rims. With suspension. Opening doors. License plate "X69X". The nominal scale is 1:63 and the overall length is approximately 2.8 in. About 1.5 oz. This model represents a 1978 Porsche 928 equipped with the 4474 cm³, 177 kW (240 hp) Porsche M28 8-cylinder engine in V-configuration. It could reach a top speed of around 142 mph.
When I come across a 928, in the early 1980s, it looks like an alien object, rounded, with the metallic painting sparkling in the sun. At the rear, a large window that opens to the trunk. Inside, elegant and clearly comfortable seats. At the front, under the hood, the ultimate desecration, a water-cooled V8 engine. And I think to myself – this is not a Porsche. And die-hard 356 and 911 fans are not at ease with this new and sophisticated family member, either.
Still, ironically, the 928 is in a class of its own and just like its predecessors it will gain over the years a share of loyal followers – it is a Porsche, after all. Along with the 924 (1976–1988), the entry-level model made in collaboration with Audi at the Neckarsulm plant, the top of the range 928 (1978–1995) seduces new customers and ultimately contributes to the resilience of the brand. The right decision at the right time. And by the way, the profane water-cooled V8 engine has, we need to assume it, an excellent voice.
The Tomica model is well done, as always, with the paint well applied on a casting of excellent quality. However, I don't like the "chrome" element in the front and, in this case, the combination of green tinted windows in a red car with a cream interior. By the way – did you notice that, from a distance, Tomica's regular "rims" resemble the "phone dial"-style rims used by the 928? This automobile, the Porsche 928, is in my collection under the theme "German Vehicles". ●
Modelo à escala de um automóvel, o Porsche 928, feito pela Tomica. Este exemplar é a referência F53, incluída na série "Tomica Foreign". É feito no Japão, possivelmente em 1977. Carroçaria em metal pintada em vermelho. Base em metal, sem pintura. Vidros representados em plástico verde transparente com detalhes moldados no pára-brisas e na janela traseira. Detalhes interiores em plástico creme. Rodas em plástico com detalhes "cromados" a simular as jantes. Com suspensão. Abre as portas. Matrícula "X69X". A escala nominal é 1:63 e o comprimento total é de aproximadamente 71 mm. Cerca de 42 g. Este modelo representa um Porsche 928 de 1978, equipado com o motor Porsche M28 de 8 cilindros em V, com 4474 cm³ e 177 kW (240 hp). Podia atingir uma velocidade máxima de cerca de 229 km/h.
Quando me deparo com um 928, no início dos anos 1980, parece-me um objecto alienígena, arredondado, com a pintura metalizada a cintilar sob o sol. Na retaguarda, uma ampla janela que se abre para a bagageira. No interior, assentos elegantes e nitidamente confortáveis. Na frente, sob o capot, a derradeira profanação, um motor V8 refrigerado a água. E penso para comigo – isto não é um Porsche. E os fãs obstinados dos 356 e 911 também não estão à vontade com este novo e sofisticado membro da família.
Ainda assim, ironicamente, o 928 encontra-se numa classe própria e tal como seus antecessores ganhará ao longo dos anos uma parcela de leais seguidores – é, afinal de contas, um Porsche. Acompanhado pelo 924 (1976–1988), o modelo de entrada feito em colaboração com a Audi na fábrica de Neckarsulm, o topo de gama 928 (1978–1995) seduz novos clientes e em última análise contribui para a resiliência da marca. A decisão certa na hora certa. E, a propósito, o profano motor V8 refrigerado a água tem, precisamos de o assumir, uma excelente voz.
O modelo Tomica é bem feito, como sempre, com a pintura bem aplicada sobre um molde de excelente qualidade. Todavia, não gosto do elemento "cromado" na frente e, neste caso, da combinação de vidros matizados em verde num carro vermelho com interior creme. A propósito – já repararam como, à distância, as "jantes" regulares da Tomica lembram as jantes em estilo "disco de telefone" usadas pelo 928? Este automóvel, o Porsche 928, encontra-se na minha colecção sob o tema "Veículos Alemães". ●
Tomica "Foreign" series
The "Foreign" series comprises many references and variations depicting non-Japanese vehicles. ● A série "Foreign" (estrangeira) compreende muitas referências e variantes retratando veículos não-japoneses.
Item |
Reference |
Scale |
Made |
Porsche 928 Automobile |
F53 |
1:63 |
1977–? |
Versions and color variants
Model usually seen in red, sometimes with printed details, cream or brown interiors. Less common, the variant in metallic gray with red interior. "ADAC" version in orange with decoration and roof light, black interior. "Canon" version in white with decoration, black interior, 1K wheels. Necessary corrections or additions to the above are welcome. ● Modelo usualmente visto em vermelho, por vezes com detalhes impressos, interiores em creme ou castanho. Menos comum, a variante em cinzento metalizado com interior vermelho. Versão "ADAC" em laranja com decoração e rotativo, interior preto. Versão "Canon" em branco com decoração, interior preto, rodas 1K. Devidas correcções ou adições ao acima descrito são bem-vindas.
F53 Red body, cream interior, green tinted windows. Metal base, unpainted.
● References
Wiki | "No. F53 Porsche 928"
Wikipedia | "Porsche 928"
Car and Driver | "Tested: 1978 Porsche 928 Changes the Sports Car Game"
1 mm → 0.039 in
1 g → 0.035 oz
1 kg → 2.205 lb avdp
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp)
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon
● How does a "real" Porsche 928 looks and sounds like? Check it here, a review of the later, more powerful Porsche 928 S, on this video retrieved from pcarudotcom. Note the exquisite background music.
Comments
Post a Comment