Tomica – AMC Pacer


Scale model of an automobile, the AMC Pacer, made by Tomica. This example is reference F14, included in the "Tomica Foreign" series. It is made in Japan, possibly in 1977. Metal body painted in yellow. Metal base, unpainted. Glazing represented in green transparent plastic. Interior details in cream plastic. Plastic wheels with "chrome" details simulating the rims. With suspension. License plate "AMC". The nominal scale is 1:64 and the overall length is approximately 2.7 in. About 1.5 oz. This model is possibly based on the 1975 AMC Pacer D/L 232 Hatchback equipped with the 3801 cm³ (3.8 L), 74.5 kW (100 hp) AMC 232 engine. It could reach a top speed of around 90 mph.  

In 1975, the innovative AMC Pacer, "the first wide small car", 77.3 inches wide, is a sensation – and the initial sales numbers back it. But mainly electronic ignition problems and excessive weight and fuel consumption wear down buyer's enthusiasm and in 1979 production ends. Personally, I always loved the Pacer, and when you love something you accept it as it is, faults included. Released in 1977, the Tomica model aptly represents the Pacer, including even the longer (by about 4 in) asymmetrical passenger door. Nice detail, the molded "PACER" lettering on the hood. As usual with Tomica, build quality is excellent.

This automobile, the AMC Pacer, is in my collection under the theme "American Vehicles".

Modelo à escala de um automóvel, o AMC Pacer, feito pela Tomica. Este exemplar é a referência F14, incluída na série "Tomica Foreign". É feito no Japão, possivelmente em 1977. Carroçaria em metal pintada em amarelo. Base em metal, sem pintura. Vidros representados em plástico verde transparente. Detalhes interiores em plástico creme. Rodas em plástico com detalhes "cromados" a simular as jantes. Com suspensão. Matrícula "AMC". A escala nominal é 1:64 e o comprimento total é de aproximadamente 69 mm. Cerca de 43 g. Este modelo é possivelmente baseado no AMC Pacer D/L 232 Hatchback de 1975, equipado com o motor AMC 232, com 3801 cm³ (3.8 L) e 74.5 kW (100 hp). Podia atingir uma velocidade máxima de cerca de 145 km/h. 

Em 1975, o inovador AMC Pacer, "o primeiro carro pequeno largo", 1,96 m de largura, é uma sensação – e os números iniciais de vendas confirmam isso. Mas, sobretudo problemas de ignição electrónica e peso e consumo de combustível excessivos desgastam o entusiasmo do comprador e em 1979 a produção termina. Pessoalmente, sempre gostei do Pacer, e quando gostamos de algo aceitamo-lo como é, incluindo falhas. Lançado em 1977, o modelo Tomica representa adequadamente o Pacer, incluindo até a porta do passageiro assimétrica e mais longa (por cerca de 10,2 cm). Bom detalhe, a inscrição "PACER" moldada no "capot". Como de costume com a Tomica, a qualidade de construção é excelente.

Este automóvel, o AMC Pacer, encontra-se na minha colecção sob o tema "Veículos Americanos".  
 

Tomica "Foreign" series

The "Foreign" series comprises many references and variations depicting non-Japanese vehicles. ● A série "Foreign" (estrangeira) compreende muitas referências e variantes retratando veículos não-japoneses.

Item

Reference

Scale

Made

AMC Pacer  

Automobile

F14 

1:64

1977–?




Versions and color variants 

As far as I know, this AMC Pacer is only available in yellow with cream interiors or blue with red interiors. Corrections or additions to the previously described are welcome. ● Tanto quanto sei, este AMC Pacer encontra-se apenas disponível em amarelo com interior em creme ou azul com interior vermelho. Correcções ou adições ao previamente descrito são bem-vindas.

 
F14 Yellow, cream interior.

How much?

Several readers have asked me to include the market value of the items described. In fact, and as most collectors will agree – an item is worth what someone is willing to pay for it. However, most collectors will also agree on average values, based on objective notions of relevance, scarcity and conservation. Therefore, and as I know that these requests for market values will not stop, I will occasionally include, not necessarily the market value, but rather, based on my perception of the markets over the last thirty years, the value that, hypothetically and at the time of publication, I am willing to pay for the item described. In this case, I will pay up to €24 for an AMC Pacer by Tomica, loose and in good condition, or up to €40 if boxed and in perfect condition. ●

Vários leitores têm-me pedido para incluir o valor de mercado dos itens descritos. De facto, e como a maioria dos coleccionadores concordará – um item vale o que alguém está disposto a pagar por ele. No entanto, a maioria dos coleccionadores também concordará com valores médios, baseados em noções objectivas de relevância, de escassez e de conservação. Assim sendo, e como sei que esses pedidos por valores de mercado não vão parar, passo a incluir ocasionalmente, não forçosamente o valor de mercado, mas sim, e baseado na minha percepção dos mercados ao longo dos últimos trinta anos, o valor que, hipoteticamente e no momento da publicação, estou disposto a pagar pelo item descrito. Neste caso, pagarei até 24 € por um AMC Pacer da Tomica, avulso e em bom estado, ou até 40 € se estiver na caixa em perfeito estado. ●

● References

Wikipedia | "Tomica"
Wiki | "Tomica"  
Wiki | "No. F14 AMC Pacer" | 
Wikipedia | "AMC Pacer"
Wolfgang A. Mederle | "AMC Pacer – Code Name Amigo"

1 mm → 0.039 in
1 g → 0.035 oz 
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon


● How does a "real" AMC Pacer looks and sounds like? Sadly, I didn't find a good review of it. But check it here, the interesting story of a customized 1978 AMC Pacer Wagon, on this video retrieved from Jay Leno’s Garage.





Comments

Popular posts from this blog

Hot Wheels – '57 Plymouth Fury

Brumm – Bugatti "Brescia"

Hot Wheels – 1/4 Mile Coupe