Brumm – Bugatti "Brescia"


Scale model of a race car, the Bugatti "Brescia", made by Brumm. This example is reference r39, included in the "Serie Oro". It is made in Italy. This is an early 1980s example. Metal body painted in light greenish blue. Racing number "7" printed on the radiator grille and applied as a decal to the sides of the hood. Metal base replicating the chassis, also painted light greenish blue. On the chassis, partial reproduction, in gray plastic, of the engine and gearbox. Spare tire mounted at the rear, attached to the fuel tank. Details of the cockpit in black plastic, including the steering wheel and the seats and floor. Dashboard molded in metal. Tires in yellowish white plastic, detailed with thread and shoulder blocks, black plastic spoked rims. No suspension. The nominal scale is 1:43 and the overall length is approximately 2.8 in, or 3 in, including the spare tire. About 1.2 oz. This model represents a race car, presumably the Bugatti Type 22 ¹ number "7", driven by Piero Marco in the "Gran Premio delle Vetturette", a 346 km race held in 1921 at the "Circuito di Brescia" ², Italy. Equipped with an in-line 4-cylinder engine with 88.7 cu in (1453 cm³), 16 valves and around 40 bhp (29 kW), it could exceed 81 mph. As a note of interest, the fast and reliable Bugatti Type 22s prove to be unbeatable on the "Circuito di Brescia" ², leaving behind the OM 465s and reaching the first four places – "13" Ernest Friderich (average of 71.8 mph), "3" Pierre de Vizcaya, "10" Michele Baccoli and "7" Piero Marco. From then on and capitalizing on this triumph, the Types 22 and 23 equipped with 16-valve engines began to be designated as Bugatti "Brescia".

This little Bugatti "Brescia" has an undeniable charm. In my opinion, it evokes well the number "7", one of the four legendary Type 22s from Brescia, even though the 1:43 scale seems literally nominal to me and one or another detail seems less precise. Like the tires, which came out a little chubby. The casting is of good quality and well finished and the paint is reasonably applied. The radiator treatment is excellent, despite the slightly misaligned badge. When it comes to voiturettes to illustrate the history of motorsport in this period, the choice is limited and this is a model not to be missed. On the other hand, for me, and within the "Bugatti" theme, the four legendary Type 22s from Brescia illustrate a decisive moment that allowed, on different levels, the passionate evolution of the "Pur Sangs" from Molsheim. But that is another story. This race car, the Bugatti "Brescia", is in my collection under the themes "French Vehicles", "Race Cars" and "Automobiles".


Modelo à escala de um carro de corrida, o Bugatti "Brescia", feito pela Brumm. Este exemplar é a referência r39, incluída na "Serie Oro". É feito em Itália. Este é um exemplar do início dos anos oitenta. Carroçaria em metal pintada em azul-claro esverdeado. Número de corrida "7" impresso na grelha do radiador e aplicado como decalque nas laterais do capot. Base em metal reproduzindo o chassis, também pintada em azul-claro esverdeado. No chassis, reprodução parcial, em plástico cinzento, do motor e da caixa de velocidades. Pneu sobresselente montado à retaguarda, preso ao tanque de combustível. Detalhes do cockpit em plástico preto, compreendendo o volante e os assentos e piso. Tablier moldado em metal. Pneus em plástico branco amarelado, detalhados com sulcos e blocos de ombro, jantes raiadas em plástico em plástico preto. Sem suspensão. A escala nominal é 1:43 e o comprimento total é de aproximadamente 71 mm, ou 76 mm, incluindo o pneu sobresselente. Cerca de 1.2 oz (33 g). Este modelo representa um carro de corrida, presumivelmente o Bugatti Type 22 ¹ com o número "7", pilotado por Piero Marco no "Gran Premio delle Vetturette", uma corrida de 346 km realizada em 1921 no "Circuito di Brescia" ², Itália. Equipado com motor de 4 cilindros em linha com 1453 cm³, 16 válvulas e cerca de 40 bhp (29 kW), conseguia ultrapassar os 130 km/h. Como nota de interesse, os velozes e fiáveis Bugatti Type 22 revelam-se imbatíveis no "Circuito di Brescia" ², deixando para trás os OM 465 e alcançando os quatro primeiros lugares – "13" Ernest Friderich (média de 115,48 km/h), "3" Pierre de Vizcaya, "10" Michele Baccoli e "7" Piero Marco. A partir daí e capitalizando esse triunfo, os Type 22 e 23 equipados com motores de 16 válvulas passaram a ser designados como Bugatti "Brescia".

Este pequeno Bugatti "Brescia" possui um encanto inegável. A meu ver, evoca bem o número "7", um dos quatro lendários Type 22 de Brescia, ainda que a escala de 1:43 me pareça literalmente nominal e um ou outro detalhe se afigure menos preciso. Como os pneus, que saíram algo gordinhos. O molde é de boa qualidade e bem acabado e a pintura é razoavelmente aplicada. O tratamento do radiador é excelente, apesar do emblema ligeiramente desalinhado. No que respeita a voiturettes para ilustrar a história do desporto motorizado neste período, a escolha é limitada e este é um modelo imperdível. Por outro lado, para mim, e dentro do tema "Bugatti", os quatro lendários Type 22 de Brescia ilustram um momento decisivo que permitiu, a diversos níveis, a apaixonante evolução dos "Pur Sang" de Molsheim. Mas isso é outra história. Este carro de corrida, o Bugatti "Brescia", encontra-se na minha colecção sob os temas "Veículos Franceses", "Carros de Corrida" e "Automóveis".  


¹  Type 22 "Brescia" or Type 13 "Brescia" Modifié.  
²  Temporary circuit on a public road, closed for this purpose. ● Circuito temporário em via pública, fechada para o efeito. 


Brumm "Serie Oro"

Item

Reference

Scale

Made

Bugatti "Brescia"  

Race Car

r39 

1:43

?–?


Further details or corrections are welcome. | Mais detalhes ou correcções são bem-vindos.




Versions and color variants

I don't know if there are variants in this reference, r39. The casting is however used to represent other Bugatti "Brescia" with different references, such as r40 or r82. Further details or corrections are welcome. ● 

Desconheço se existem variantes nesta referência, r39. O molde é todavia utilizado para representar outros Bugatti "Brescia" com referências distintas, como r40 ou r82. Mais detalhes ou correcções são bem-vindos. ● 


 
r39 Light greenish blue, racing number "7". Black seats. Yellowish white tires, black rims.


● References

Wikipedia | "Brumm"
Wikipedia | "Bugatti"
Wikipedia | "Bugatti Type 13"
The Bugatti Trust | "Home"
The Bugatti Trust | "Bugatti Type 13, 22, 23"
Wikipedia | "(Circuito di Brescia) Circuito di Montichiari"
Wikipedia | "Officine Meccaniche"

1 mm → 0.039 inch 
1 g → 0.035 oz 
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon 
1 m → 3.281 ft 
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in


●  How does a "real" Bugatti Type 22 looks and sounds like? Check it out here, a lovely description and "test drive" retrieved from Jay Leno's Garage.





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